Ambitie: we willen een recreatieve gemeente zijn en tegelijk de natuur versterken

Prachtige natuur

Als inwoner van onze gemeente zijn we gewend en verwend met de wonderschone natuur, die ons omringt. Niet voor niets zijn we de Parel van Brabant. Wie geniet nu niet van die wonderschone natuurkiekjes, die wekelijks prijken in onze lokale kranten en op social media.

De blauwvleugelsprinkhaan op de Strabrechtse Heide, de herder met z’n Kempische heideschapen op de Plaetse, de zonnedauw en dopheide of het veenpluis aan de oevers van de vennen, de heikikker en rugstreeppad in het Klein Huisven, de grauwe klauwier op de Lange Beek om zomaar wat te noemen. Stuk voor stuk pareltjes die je kunt spotten wanneer je er vertoeft.

Een stevige wandeling of heerlijke fietstocht en daarna vertoeven met een goede bak koffie en cake bij fiets café de Hospes of onder de bomen bij het Heidecafé met een verfrissende Rufus. Zeg nou zelf, dan leef je toch als God in Frankrijk, nou ja, Heeze-Leende dan.

We mogen best trots zijn op onze natuur én we moeten er ook erg zuinig op zijn. Als gemeente zijn wij uniek gepositioneerd met de Natura 2000 gebieden, de lokale agrarische invulling daaromheen, gekoppeld aan de sterke verbondenheid met de stad Eindhoven. Daarom vindt D66 Heeze-Leende-Sterksel dat er nog meer aandacht moet komen voor de versterking van onze natuur. En dat kunnen we alleen samen: burgers, boeren, beheerders en bestuurders slaan de handen steeds vaker ineen, en dat juichen we toe.

Creatief recreëren

Bescherming van de natuur is niet alleen belangrijk voor de natuur zelf. Ook het toerisme in de regio is afhankelijk van onze natuur. Steeds meer mensen herontdekken Nederland als vakantieland en ook onze regio blijft niet onopgemerkt en kan rekenen op een grote schare vakantiegangers. Met toerisme wordt inmiddels evenveel verdiend als in de bouw en ruim tweemaal zoveel als in de landbouw. Ook in onze gemeente speelt toerisme een belangrijke rol. D66 vindt het belangrijk dat dit verder wordt versterkt en verandert naar ecotoerisme.

Volgens de International Ecotourism Society is ecotoerisme: het verantwoord reizen naar natuurgebieden waarbij het milieu beschermd blijft en het welzijn van de plaatselijke bevolking ondersteund wordt en dat culturele vorming en bemiddeling omvat. Ecotoerisme wil niet alleen de sociale en ecologische impact zo klein mogelijk houden, maar wil ook actief bijdragen tot het behoud van het natuurlijk erfgoed, waaronder voornamelijk de biodiversiteit.

Een hele mond vol, maar het raakt wel precies de kern waar D66 Heeze-Leende vierkant achter staat. Bloeiend lokaal toerisme dat hand in hand gaat met bescherming en versterking van de natuurrijkdom die onze kernen omspant.

Wat gaan we doen

• Het ecotoerisme verder stimuleren en de natuur versterken. Daarvoor maken we een ontwikkelingsstrategie, waarin boeren, burgers, boswachters, beheerders en ondernemers de handen ineenslaan om te komen tot succesvol plan.
  • We stimuleren fietsgebruik en recreatie door ruim baan te geven aan fietsers, wandelaars en hardlopers met brede, goed onderhouden paden.
  • We willen beter onderhoud van deze paden, zoals het bestrijden van oneffenheden als gevolg van boomwortels, voorkomen van diepe waterplassen en zandophoping, het vegen van herfstbladeren en het strooien van zout tijdens de vorstperiode.
  • Meer ‘rust’ punten voor fietsers en wandelaars. We hebben al mooie voorbeelden in onze gemeente zoals het Heidecafé in Heeze, het Brouwershuis in Leende, De Hospes in Leenderstrijp en De Broeders in Sterksel. Dergelijke initiatieven moeten we stimuleren en de ruimte geven.
  • Stimuleren van lokale ondernemers en winkels om meer lokale producten aan te bieden. We kennen al mooie voorbeelden zoals Boer Arie en Geitenboerderij Saanenhof in Heeze. Het aanbod groeit bij onze supermarkten zoals de Coop Sint Jan in Leenderstrijp, de Plus in Leende en de Spar in Sterksel. Maar denk hierbij ook aan de verkoop aan ‘huis’ van bijvoorbeeld asperges, aardbeien, eieren, honing. Dergelijke initiatieven stimuleren we, mogelijk de weekmarkt in de zomermaanden uitbreiden met een kraam voor lokale producten.
fietsen Heeze-Leende

Fietsers in onze gemeente Beeld: Gemeente Heeze-Leende