It wurdt winter

D66 Heerenveen heeft gisteren samen met de ChristenUnie en FNP een amendement ingediend om huishoudens de winter door te helpen. Het is helaas niet aangenomen, maar wij willen jou toch uitleggen waarom wij dit als een goede oplossing zien.

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Stijgende energierekening

De begroting die door het college is gepresenteerd kent weinig nieuw beleid. Dit is een gemiste kans. Ook voor al die inwoners met een laag inkomen in een huis met een laag energielabel. Juist vooral deze mensen zien hun energierekening elke maand weer hoger worden. Ondanks verschillende breed gedragen oproepen vanuit de raad, heeft het college deze begroting niet aangegrepen om alvast met concrete plannen te komen om energiearmoede tegen te gaan.

Wat ons betreft zouden deze plannen zich vooral moeten richten op het verlagen van het energiegebruik. Tuurlijk, als het lekt moet je ook gaan dweilen. Daarom is het goed dat er nu een energieplafond is, dat huishoudens tot 1 april niet afgesloten mogen worden, en wellicht dat er nu een gemeentelijk noodfonds komt. Maar wij zijn ook groot voorstander van de kraan dichtdraaien. Anders – u kunt ‘m raden – blijft het dweilen met de kraan open.

Het geld om dit ter regelen is er. De urgentie om dit aan te pakken is er. Alleen de prioriteit om deze mensen nú al te helpen is er helaas niet bij een merendeel van de raad. Jammer, vinden wij. D66 zal zich blijven inzetten voor het dichtdraaien van de kraan.