Spetter, pieter, pater: Spaarneboog met water!

Op 6 juli sprak de Commissie Ontwikkeling over nieuwe plannen voor de ontwikkeling van winkelcentrum Spaarneboog en omgeving. D66 is blij dat hier ruimte komt voor betaalbare woningen. Op ons verzoek wordt ook nog iets toegevoegd aan de plannen: de gemeente gaat zoeken naar ruimte voor meer water in de wijk. Bijvoorbeeld een speelfontein, een waterspeeltuin of een pierenbad.

Eindelijk aan de slag rondom Spaarneboog

D66 raadslid An-Jes Oudshoorn opende het debat over dit stukje stad: Sinds ik in deze raad mag zitten, is er geen plek in de stad waar ik zo veel vragen over gekregen heb als dit gebied: kunnen er geen woningen komen in plaats van die oude bakkerij? Kan dat winkelcentrum niet een keer worden opgeknapt? Kunnen we niet investeren in de kwaliteit van het park? Ik ben blij dat we vanavond een antwoord hebben: ja, ja en nog eens ja.”

Het vaststellen van de startnotitie is een belangrijke stap om beweging te brengen in dit gebied. Het gaat niet alleen om het verouderde winkelcentrum, maar ook de omgeving: het Nelson Mandelapark, Wijkcentrum de Fjord, het gebouw van de Kwantum en het terrein van Filippo. D66 is blij dat we hier aan de slag gaan.

Meer betaalbare woningen

Dit gebied biedt kansen voor de realisatie van zo’n 450 tot 750 nieuwe woningen. Op initiatief van D66 is eind vorig jaar besloten dat in alle bouwprojecten ten westen van het Spaarne niet alleen 50% sociale huurwoningen gebouwd moeten worden, maar dat er ook een inspanningsverplichting is om 30% middeldure woningen te bouwen. Die ambitie om ook middeldure woningen te bouwen is goed verankerd in deze plannen. D66 zal er scherp op sturen dat die huizen in het middensegment er ook echt komen.

Beeld: An-Jes Oudshoorn

Breng het water terug!

D66 voegde aan deze mooie plannen nog een voorstel toe: breng het water terug in deze buurt! Dit stukje Haarlem is op dit moment een van de meest stenige buurten van Nederland. Vroeger was het gebied rondom de Spaarneboog een haven. D66 stelde voor het water terug te brengen in de buurt, door samen met bewoners te onderzoeken of een pierenbad, een waterspeeltuin of een speelfontein kan worden opgenomen in de plannen. Een plek waar kinderen op warme dagen kunnen spelen, waar bewoners elkaar ontmoeten en waar iedereen even kan afkoelen. Dit voorstel kon gelukkig op brede steun rekenen in de raadscommissie. De wethouder heeft toegezegd het idee van D66 mee te nemen in de plannen.

Het haventje dat is gedempt en waar de Werfstraat op aangelegd is. Bron: Dienst Openbare Werken Gemeente Haarlem, afdeling Monumentenzorg

Noord-Hollands Archief - Het haventje dat is gedempt en waar de Werfstraat op aangelegd is.
Bron: Dienst Openbare Werken Gemeente Haarlem, afdeling Monumentenzorg Beeld: Noord-Hollands Archief