Raadsperiode op de helft:An-Jes Oudshoorn blikt terug

De raadsperiode is inmiddels (ruim) op de helft. Deze week stelt de gemeenteraad de financiële kaders vast voor komende jaren. Dat luidt het einde in van dit politiek seizoen. De fractieleden van D66 Haarlem blikken terug op de afgelopen twee jaar in 200 woorden. Raadslid An-Jes Oudshoorn, woordvoerder Wonen, kom er maar in!

Namens D66 zet ik me in voor een duurzame ontwikkeling van onze stad. Met meer woningen, duurzame bereikbaarheid en goede voorzieningen. Ik ben blij dat we daarin belangrijke stappen gezet hebben. Zo zijn de parkeernormen verlaagd, zodat we bij nieuwbouw minder ruimte kwijt zijn aan autoparkeerplaatsen en meer goede woningen kunnen bijbouwen. Belangrijk voor de toekomst van onze stad.

Maar het meest trots ben ik op ons initiatiefvoorstel Samen Beter Wonen, dat in juni 2023 werd aangenomen. Ik schreef dit voorstel samen met raadsleden van GroenLinks, Actiepartij, Partij voor de Dieren, PvdA en CDA. Het voorstel gaat over woonvormen die gericht zijn op ontmoeting, woningen met gedeelde voorzieningen en wooncoöperaties waar bewoners zelf woningen ontwikkelen. Zoals hofjes voor ouderen of juist gemengde woongebouwen waar bewoners ruimtes delen. Het college gaat met onze voorstellen aan de slag.

Natuurlijk heb ik nog meer politieke dromen, groot en klein. Eén daarvan is een pierenbad in Haarlem. Een plek voor Haarlemse kinderen (en stiekem ook volwassenen) om te spelen en af te koelen. Gratis en voor iedereen beschikbaar. Op verzoek van D66 heeft het college toegezegd bij de ontwikkeling van Spaarneboog in Haarlem Noord te onderzoeken of er ruimte is voor een speelfontein, een waterspeeltuin of een pierenbad. Ik kijk ernaar uit!

Beeld: Tim Witte