In memoriam: Rineke Gieske-Mastenbroek

Zaterdag jongstleden is in Almelo Rineke Gieske-Mastenbroek overleden. Van 1990-1996 was zij wethouder in Haarlem namens onze partij.

Beeld: Rineke als wethouder in 1994, vijfde van links- Collectie Fotoburo de Boer

Rineke werd op 30 mei 1951 geboren in Velsen. Meer dan veertig jaar geleden raakte zij geïnspireerd door de boodschap van Hans van Mierlo en werd zij lid van D66. Vanuit die overtuiging zette zij zich jarenlang met grote betrokkenheid in voor onze partij en voor het openbaar bestuur.

In 1990 werd zij namens D66 Haarlem wethouder. In die rol zette zij zich met overtuiging en toewijding in voor de stad en haar inwoners. Na haar periode in Haarlem verhuisde zij met haar gezin naar Almelo, waar zij onder meer voorzitter werd van het Rode Kruis Twente.
Ondanks haar verhuizing bleef Rineke altijd nauw verbonden met Haarlem en met D66 Haarlem. Zij wist de weg naar onze raadsleden nog vaak te vinden, met warme steun, betrokken advies en een oprechte belangstelling voor de ontwikkelingen binnen onze partij.
In 2021 werd zij door onderscheiden met de Jet de Bussy Penning, de hoogste lokale erkenning binnen onze afdeling. Een terechte waardering voor haar jarenlange inzet en blijvende betekenis.

Met het overlijden van Rineke verliezen wij een warm en betrokken partijlid, een bestuurder met overtuiging en een blijvende bron van inspiratie. Wij zullen haar bijzonder missen.

Wij wensen haar familie en naasten veel sterkte toe bij het dragen van dit verlies.