De afgelopen periode is hard gewerkt aan een nieuw coalitieakkoord voor Haarlem door D66 met PRO en CDA. Daarin presenteert de fractie van D66 Haarlem na een selectieproces haar twee kandidaat-wethouders voor het nieuwe college: Bas van Leeuwen en Meryem Çimen. Fractievoorzitter Steven Jonker licht toe: “Wij zijn trots om als D66 Haarlem twee sterke kandidaten te mogen presenteren. Bas is ervaren en heeft zich de afgelopen jaren laten zien als toegankelijk bestuurder die hart heeft voor het onderwijs en bijvoorbeeld initiatief heeft genomen voor verantwoord smartphonegebruik op Haarlemse scholen. Meryem is net zoals Bas geboren en getogen Haarlemse en een echte dossiervreter met een nononsense instelling. En voor het eerst in de Haarlemse geschiedenis zijn met haar ook Haarlemmers met een migratieachtergrond en specifiek Turkse Nederlanders in het college van burgemeester en wethouders vertegenwoordigd.”
Bas van Leeuwen en Meryem Çimen kandidaat-wethouder
LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.
Ervaren en toegankelijk
Bas was de afgelopen vier jaar al wethouder voor D66 in Haarlem, en daarvoor acht jaar raadslid. Hij is geboren en getogen in Schalkwijk en woont nu in Haarlem-Noord. Als sociaalgeograaf en bestuurskundige heeft hij brede expertise en interesse. In het verleden is hij lang actief geweest als vrijwilliger bij een scoutingvereniging in Schalkwijk. Om te ontspannen loopt hij regelmatig hard. De afgelopen periode heeft hij zich als wethouder actief ingezet voor het Haarlems onderwijs, Wijk aan Zet en verkeersveiligheid bij scholen. Ook voerde hij een actieve lobby voor onder andere OV-knooppunt Spaarnepoort en aanpak van fatbikes/opgevoerde e-bikes. Bas van Leeuwen: “Ik ben vereerd dat de fractie mij voordraagt als kandidaatwethouder. Ik zet mij graag nog vier jaar met veel energie in voor de stad!”
Dossiervreter
Meryem is geboren in Haarlem en opgegroeid in een Turks-Nederlands arbeidersgezin in Schalkwijk. Ze was acht jaar raadslid voor D66 Haarlem en de afgelopen vier jaar fractievoorzitter. Daarnaast is Çimen, na een studie rechten, al bijna tien jaar werkzaam bij de Rijksoverheid, onder andere bij het ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Meryem Çimen: “Ik ben ontzettend vereerd dat ik word voorgedragen als kandidaat-wethouder in mijn eigen stad en dankbaar voor het vertrouwen dat de D66-fractie in mij stelt. Ik heb heel veel zin om aan de slag te gaan en impact te maken voor alle Haarlemmers. Ik wil bijdragen aan een Haarlem waar je altijd volledig jezelf kunt zijn en tegelijkertijd een gemeenschap waarbij we het samen doen.”
De onderhandelende partijen zullen het definitieve akkoord op donderdag 11 juni presenteren en op donderdag 18 juni bespreken in de gemeenteraad.