Steven Jonker

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Kies een ondernemer in de raad, met ervaring in zowel het bedrijfsleven als de publieke sector. Laten we samen Haarlem nog beter maken. Tijd voor actie!

• 39 jaar
  • Amsterdam
  • Haarlem

Haarlem is en blijft een bruisende stad, waar iedereen gelijke kansen krijgt. Haarlem werkt, is groen en kent een bloeiende cultuur en nachtleven. Als econoom sta ik voor financieel-degelijk beleid. Tegelijkertijd investeren we in belangrijke zaken als onderwijs, bereikbaarheid en een duurzame, circulaire economie. Met een goed verhaal, maar ook concreet en gericht op actie. Bijvoorbeeld, Haarlem heeft hoge klimaatambities, maar er zijn nog bitter weinig resultaten geboekt. Slechts 8,5% van de Haarlemse huizen heeft zonnepanelen (landelijk 15,7%, Klimaatmonitor RWS) en 55% heeft energielabel C of hoger (landelijk 71%). Tijd voor actie!

Lievelingsplek in Haarlem

Een visje eten met de kids bij Leo van Rhijn op het Frans Halsplein; de beste kibbeling van het land én altijd gezellig.

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Meer zonnepanelen op de daken en isolatie van huizen
  • Betere verbindingen en bereikbaarheidsmaatregelen
  • Meer aandacht voor de verbeterideeën van professionals zelf, zoals jeugdwerkers

Wat betekent D66 voor jou?

Het progressieve en vrije geluid van D66 spreekt mij aan, en daarom werd ik lid in 2010. Ik hou van positieve politiek, en niet van angstzaaien. Ook niet over klimaatverandering. Samen aan de slag voor positieve verandering en goede oplossingen. Ik zie D66 ook vaak als de partij voor de lange termijn. Wij denken actief na over het land en de samenleving, en de consequenties van onze beslissingen. Radicaal denken, redelijk handelen.

Wat is je favoriete boek?

Zovelen, ik hou enorm van geschiedenisboeken. Het recente boek ‘Zesduizend jaar Haarlem’ door Anja van Zalinge geeft aan de hand van archeologische vondsten een fantastisch overzicht van de rijke geschiedenis van onze mooie stad.

Naar welk cultureel evenement ga je het liefst?

Ik hou ervan om mijzelf niet te serieus te nemen, en ga daarom graag naar cabaret. Ik hoop dus dat de Stadsschouwburg maar ook de Philharmonie en Patronaat heel snel weer opengaan!

Wat betekent het voor jou om Haarlemmer te zijn?

Geniet van onze mooie stad en we maken er als Haarlemmers samen wat moois van. En dat betekent ook verantwoordelijkheid nemen voor anderen die het niet meteen kunnen, en zeker ook voor onze omgeving. Laten we hard zijn waar het nodig is, maar vooral ook
iets aardiger en positiever zijn naar elkaar!

Waar droom je soms over?

Ik hou van vooruitgang, maar ook van historie. Hoe geweldig zou het zijn als we FC Haarlem ooit weer nieuw leven in kunnen blazen, en je weer met je dochter en zoontje naar het voetballen kunt?
Hoe mooi zou het zijn als de Blauwe Tram ooit zou terugkeren, al is het in een nieuwe vorm als lightrail om het openbaar vervoer in Haarlem een boost te geven.