Hoe verder met elektrisch rijden?

Met ingang van 1 januari 2022 is Allego gestopt met het installeren, exploiteren en onderhouden van laadpalen. Hierdoor kunnen nieuwe aanvragen voor het plaatsen van laadpalen in Gorinchem niet meer in behandeling genomen worden. D66 betreurt deze gang van zaken. Niet alleen omdat inwoners worden belemmerd in hun keuze voor elektrisch rijden maar ook omdat de CO2 uitstoot niet teruggedrongen kan worden.

Schriftelijke vragen

Genoeg reden om het college te vragen hoe het zover heeft kunnen komen. En hoe we elektrisch laden in de stad snel weer mogelijk maken voor nieuwe aanvragers. Uit de reactie van het college begrijpen we dat er wordt gekeken naar een nieuwe aanbieder. Maar voor D66 is het strikken van een nieuwe aanbieder alleen niet genoeg: we willen vooral een nieuwe aanbieder die sneller handelt! De ervaring leert namelijk dat het eerder regel dan uitzondering is dat aanvragers langer dan een half jaar wachten op een laadpaal.

Elektrisch rijden heeft de toekomst

D66 hoopt ook dat in de toekomst laadpalen echt in de nabijheid van aanvragers wordt geïnstalleerd. Nu is de regel nog dat een laadpaal binnen een straal van 200 meter voldoende nabij is, maar dat is in veel gevallen als loopafstand veel meer dan 200 meter. Kortom, ook niet stimulerend. D66 hoop dat er wordt gekeken naar alternatieve mogelijkheden, zoals het voorstel van D66 om lantaarnalen te voorzien van laadvoorzieningen.

Ilhan Tekir

Het is duidelijk dat we hier het roer echt om moeten gooien, willen we de transitie naar elektrisch rijden bijbenen. Op dit moment vormt de gemeente daarin eerder een belemmering dan stimulans.

Ilhan Tekir