Een redelijk alternatief voor Gorinchem

Niet alleen roepen dat het anders kan, maar ook laten zien dat het anders kan. Vanuit die overtuiging heeft D66 bij de behandeling van de perspectiefnota alternatieve keuzes gepresenteerd voor de gemeentelijke begroting. Dat alternatieve perspectief noemen wij “Een redelijk alternatief”. Daarin maken we onze eigen keuzes, waarmee we pijnlijke keuzes willen verzachten of helemaal terugdraaien. Zoals de voorgenomen bezuiniging in de zorg (sociaal domein) of het heffen van leges voor gehandicaptenparkeerplaatsen. Maar ook willen we de fikse OZB-verhoging verlagen, zodat de ‘gemiddelde’ Gorcumer niet het kind van de rekening wordt. We kiezen er ook voor om de top 10 fietsknelpunten aan te pakken, inclusief de 3 knelpunten die het college van B&W wil schrappen. En we maken ruimte om – eindelijk – te starten met het huisvestingsplan voor onderwijs. Concreet doen we dat door de Samen Onderweg school aan de Van Goudoeverstraat op te nemen in de investeringsplanning, zodat deze grondig gerenoveerd kan worden. Daarmee bieden we perspectief aan kinderen in dat deel van de Gildewijk. Helaas zijn deze plannen in de raadsvergadering niet gesteund door het college van B&W, gevolgd door alle coalitiepartijen. Daarmee zijn de pijnlijke bezuinigingen die het college voorstelde in stand gebleven. Voor D66 was dat reden om hier niet mee in te stemmen. Wel zijn we blij dat onze plannen zijn gesteund door de PvdA, Democraten Gorinchem en het CDA.