Informatie over wolvenbeleid achter gesloten hekken gehouden? D66 stelt vragen.

Al geruime tijd wordt er in de Provinciale Staten gesproken over het wolvenbeleid. D66 streeft naar een gezonde relatie tussen mens en wolf. De wolf is naar Gelderland gekomen en gaat niet weg. Dat betekent dat we er mee om moeten leren gaan. Dat betekent in eerste plaats preventieve maatregelen nemen en inwoners juist voorlichten. Afschot is geen oplossing. Bij de behandeling van de Statenbrief ‘Grenzen aan de wolf’ was fractievoorzitter Stan Hellegers dan ook kritisch.

In 2019 werd er al een interprovinciaal wolvenplan vastgesteld. Hierin werd afgesproken hoe we omgaan met mogelijke probleemwolven. In dit wolvenplan werden maatregelen vastgesteld zoals het observeren van het gedrag van de wolf, goede voorlichting aan dierhouders over wolfwerende maatregelen, vervangen van bestaande hekken naar wolfwerende hekken en het opzettelijk voeren van de wolf. Sinds Provinciale Statenverkiezingen van 2023 waait er een andere wind en is het wolvenbeleid bijna elke maand te vinden op de agenda van de Staten van Gelderland. En dat zorgde voor een debat over het afschieten van de ‘probleemwolf’.

Hellegers was in dit debat kritisch op de probleemdefinitie die Gedeputeerde Staten voorstelde en het handelen wat daaraan vasthangt. Het college heeft hierop aangegeven dat Gelderland geen wildwest is en er eerst protocollen moeten worden opgesteld. “We gaan niet zomaar schieten zonder dat we daar goede afspraken over gemaakt hebben. Dus daar wordt aan gewerkt en dat gaan we op een goede manier doen”, aldus Gedeputeerde Harold Zoet.

Hellegers was dan ook verbaasd om diezelfde avond nog in de krant te lezen dat de Gedeputeerde aangaf dat het wolvenbeleid al rond is en dat er voor individuele gevallen een vergunning voor afschot kan worden afgegeven. Dit was voor D66, PvdA en Groenlinks dan ook genoeg reden om schriftelijke vragen te stellen aan het college. De informatievoorziening naar de Provinciale Staten en in de krant lijken dan ook niet met elkaar in één lijn.

Lees hieronder de schriftelijke vragen van D66, Groenlinks en Pvda.

Schriftelijke vragen (art. 39 RvO) aan de voorzitter van Provinciale Staten van Gelderland
Over: Informatievoorziening PS beheer probleemwolf

Inleiding
In de Provinciale Statenvergadering van zes maart 2024 bespraken Provinciale Staten de Statenbrief ‘Grenzen aan de wolf in Gelderland’. Gedeputeerde Staten is hierbij bevraagd over de status van het beleid na deze bespreking en de beoogde omgang met de door haar in de Statenbrief gedefinieerde ‘probleemwolf’. In bijlage 1 hiervoor relevante citaten uit deze Statenvergadering.

Daarvoor nog, hebben we schriftelijke vragen ingediend, n.a.v. het eerste deel van de oordeelsvorming over de Statenbrief ‘Grenzen aan de wolf in Gelderland’[1]. De eerste vraag van D66 luidde: Wat is de status van dit stuk? In de beantwoording in de commissie wekte GS de indruk dat na deze vergadering tot actie over te kunnen gaan. Klopt dat? Moet er niet eerst een faunabeheerplan vastgesteld worden? Wanneer verwacht u daar over te besluiten?

Het antwoord van gedeputeerde Zoet:
Het is een beleidsstuk dat ter consultatie is aangeboden. Op basis van dit beleid moet dan eerst de subsidieregeling worden aangepast (besluitvorming over budget in Tussendocument nodig) en als het gaat om ingrijpen bij probleemwolven eerst een omgevingsvergunning (ontheffing) worden aangevraagd en verleend. Een exacte planning kunnen we nog niet geven. Populatiebeheer vergt eerst internationale afstemming, dat staat in het stuk.

Tijdens afgelopen Statenvergadering werd gezegd:

Gedeputeerde Harold Zoet: Dank u wel voorzitter. Dan wordt er gesproken over de probleemwolf die twee keer een beschermde kudde aanvalt en dat wij dan ook in willen gaan grijpen. Dat is een belangrijk aspect, maar dat gaan we niet zomaar doen. Dat heb ik ook in oordeelsvormende vergadering met u gedeeld. We hebben de Faunabeheereenheid opdracht gegeven om hier goede protocollen voor te schrijven, dat dit op een zorgvuldige wijze gebeurt. Het is Gelderland, het is geen wildwest. We gaan niet zomaar schieten zonder dat we daar goede afspraken over gemaakt hebben. Dus daar wordt aan gewerkt en dat gaan we op een goede manier doen.

En:

Gedeputeerde Harold Zoet: Faunabeheereenheid is bezig met plannen te schrijven. Ja, en ik heb geen enkele reden om ze onder de pet te houden dus die mag u gerust zien en die zijn gewoon openbaar. En daar zullen ook alle, eventueel jagers, mee aan de slag moeten.

U geeft op zes maart 2024 aan dat er gewerkt wordt aan ‘goede protocollen’, die er aankomen; dat u ‘niet zomaar’ gaat schieten zonder dat daar ‘goede afspraken’ over gemaakt zijn; en dat de Faunabeheereenheid bezig is met plannen te schrijven. Tegelijkertijd publiceert u op zeven maart onderstaande tekst op uw webpagina met de titel ‘Raadpleging nieuw wolvenbeleid is rond’:

Nu de consultatie afgerond is, gaat Gelderland verder met het uitrollen van nieuw beleid. De provincie is met de faunabeheereenheid in overleg over de uitvoering van het praktisch beheer van probleemwolven. Als dit faunabeheerplan er ligt, wil de provincie zorgen dat er een vergunning komt voor héél Gelderland, om probleemwolven aan te pakken. Als er zich in de tussentijd incidenten voordoen, dan zal de provincie voor die individuele gevallen een vergunning afgeven.[2]

In het artikel ‘Gelderland gaat wolf afschieten die twee keer over hek gaat’[3] staat:

Er komt dan een specifieke vergunning voor een bepaalde wolf in een bepaald gebied, zegt de provincie tegen Omroep Gelderland. Dat kan vanaf donderdag.

We stellen naar aanleiding van deze uitspraken en publicaties de volgende vragen:

Heeft de Faunabeheereenheid de door u in de Statenvergadering bedoelde protocollen tussen de Statenvergadering op zes maart en publicatie uw website op zeven maart geschreven?

Heeft u deze protocollen met de Staten gedeeld?

Wat zijn de ‘goede afspraken’ waar u naar verwees tijdens de Statenvergadering van zes maart?

Tijdens het debat is letterlijk gezegd: ‘We kunnen niet morgen gaan schieten’. U heeft volgens dit artikel tegen de pers aangegeven dat dit vanaf donderdag (zeven maart, ofwel ‘morgen’) kan. Waarom heeft u tijdens de Statenvergadering deze onjuiste uitspraak niet rechtgezet?

Waarom is heeft de gedeputeerde niet bevestigend geantwoord op de hierboven aangehaalde schriftelijke vraag, of het klopt dat er direct tot actie kan worden overgegaan?

Omroep Gelderland spreekt van een ‘een specifieke vergunning voor een bepaalde wolf in een bepaald gebied’ die vanaf zeven maart 2024 kan worden afgegeven als er sprake is van een ‘probleemwolf’. Kan de gedeputeerde hier meer informatie over geven? Wie toetst of er sprake is van een probleemwolf, wie geeft de opdracht tot afschot en wie voert het uit? Hoe is zo’n specifieke vergunning juridisch geborgd?

D66
Stan Hellegers

PvdA
Jan Daenen