Masterplan Haansberg
Lees hier Nikita haar inbreng voor Masterplan Haansberg:
De ontwikkeling van de nieuwe wijk Haansberg is een ingrijpend dossier. Dat blijkt uit het aantal raadstukken bij dit agendapunt én uit de vele inwoners die vanavond aanwezig zijn op de publieke tribune. Dit onderstreept hoe belangrijk dit onderwerp is voor onze gemeente.
Wat D66 betreft, is dit een ambitieuze ontwikkeling waar we als Etten-Leur trots op mogen zijn. Iedereen kent wel iemand die op zoek is naar een woning, en daarom is het goed dat we als gemeente onze verantwoordelijkheid nemen in het aanpakken van de woningnood – niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst.
D66 is positief over het Masterplan en de stedenbouwkundige opzet, maar we hebben een aantal aandachtspunten die we willen meegeven.
Ten eerste, Haansberg Noord: Zorg voor een integrale aanpak
Het is goed dat het College in de Raadsbrief van 22 januari duidelijkheid geeft over Haansberg Noord. Transparantie is cruciaal bij een ingrijpend proces als dit. Hoewel er nog geen concreet programma ligt, wordt dit gebied gereserveerd voor toekomstige woningbouw, mogelijk met 1.000 tot 1.500 woningen. D66 ziet het als een positieve ontwikkeling dat er vooruit wordt gekeken.
Wat we echter missen in het Masterplan is een integrale visie op hoe Haansberg Noord zich verhoudt tot de rest van de wijk. Hoe wordt deze uitbreiding meegenomen in de totale ruimtelijke en infrastructurele ontwikkeling? Het is goed om te horen dat Goudappel Haansberg Noord betrekt in hun onderzoek naar verkeersafwikkeling, maar wij hopen op een bredere doorkijk naar de toekomst.
Ten tweede, de knip: eerst meten, dan beslissen
Volgens de notitie wordt de knip voorgesteld als oplossing voor doorgaand verkeer wat gebruikt maakt van de wegen de Oude Grind, Haansberg en Sander. Daarnaast zou een knip bijdragen aan een betere balans tussen voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer, in lijn met het STOMP-principe. D66 onderschrijft dit principe, maar heeft ernstige twijfels over de effectiviteit van de knip in Haansberg.
De knip maakt Haansberg rustiger – maar alleen ten zuiden ervan. Ten noorden neemt de verkeersdruk juist toe door de ontsluiting van Haansberg-Oost op de Haansberg. Dit roept de vraag op: weegt de knip op tegen de extra verkeersdruk elders in de wijk?
Het College heeft aangegeven dat de knip kan worden teruggedraaid als de effecten ongewenst blijken. D66 stelt voor om dit om te draaien: laten we de knip niet direct invoeren, maar eerst evalueren of de verkeersstromen daadwerkelijk een knip rechtvaardigen. Daarbij moeten we heldere criteria vaststellen: wanneer is een knip écht nodig? Ons inziens voorkomt deze aanpak onnodige overlast en biedt het ruimte voor een goed onderbouwde beslissing. Nu een knip aanleggen, geeft ons inziens meer lasten dan baten.
Ten slotte, participatie.
Bij een groot project als dit valt of staat alles met goede communicatie, participatie en transparantie. We hebben meerdere keren als feedback van inwoners gekregen dat zij zich niet serieus genomen voelen.
Natuurlijk kan niet iedereen tevreden worden gesteld bij woningbouwprojecten. Soms moet je moeilijke boodschappen brengen of keuzes maken die niet voor iedereen gunstig zijn. Maar het gaat niet alleen om de uitkomst – het gaat ook om hoe we met inwoners in gesprek gaan. Zowel houding als verbale en non-verbale communicatie spelen hierin een cruciale rol.
Als participatie niet zorgvuldig wordt aangepakt, schaadt dit het proces en het vertrouwen in de politiek. Daarom vraagt D66 het College én de raad: hoe zorgen we er samen voor dat participatie in de toekomst beter wordt? Hoe voorkomen we dat inwoners zich buitengesloten voelen bij belangrijke besluiten over hun leefomgeving?
D66 wil graag bijdragen aan een sterke, toekomstbestendige wijk Haansberg. Maar laten we dit doen met een integrale visie, een zorgvuldige aanpak en goede participatie.
Uiteindelijk zegde de wethouder toe dat de Knip uit het plan wordt gehaald totdat de uitkomsten van het verkeersonderzoek van Goudappel bekend zijn. Mede door deze toezegging kon onze fractie op 17 februari instemmen met dit raadsvoorstel.