Inzet Raad Debatteert 17 juni 2024

Maandagavond 17 juni 2024 vond er een vergadering plaats van de Raad Debatteert. Hierin werden de volgende agendapunten besproken: Vaststellen bestemmingsplan Zwarthoofd 5 uitbreiding DC Lidl, vaststellen van de beleidsnota maatschappelijke accommodaties en de Gemeenschappelijke Regelingen

Uitbreiding DC Lidl

Ron behandelde dit agendapunt. Het is een al langer lopend traject waardoor ook veel zaken al eerder bij de stukken zaten waardoor raad steeds goed kennis heeft kunnen nemen. Dat het totaal aan stukken en te lezen bladzijdes veel is, klopt, maar dat is ook bij andere voorstellen vaak zo. Als raad scannen we de belangrijkste zaken en alle rapporten geven aan dat er goed onderzoek is gedaan. Wij hebben geen twijfel aan de vakkundigheid van de betrokkenen hierin.

De Lidl wil graag uitbreiden op het Zwarthoofd ten behoeve van het DC voor winkelbevoorrading. De vraag of onderbrengen niet in Roosendaal of Moerdijk mogelijk was, heeft inspreker namens Lidl goed toegelicht en dat dit te maken heeft met verschillende stromen binnen het concern en plaatsgebrek in kader van de toekomst bestendigde inrichting op die plaatsen.

Met de omlegging en inrichting EVZ bij de Kibbelvaart is overleg gepleegd met het waterschap en deze heeft verder geen aanmerkingen daarop gemaakt. Wel kan onze fractie zich vinden in de zorgen van de direct omwonenden dat misschien in extreme situaties door deze wijziging wel overlast kan ontstaan. We gaan ervan uit dat dit door gemeente in samenspraak met het waterschap goed in de gaten gehouden wordt en dat mochten er toch aanvullende maatregelen nodig zijn, deze ten kostte komen van de Lidl.

Helder is dat door alles in Etten-Leur onderbrengen de verkeersbewegingen tussen Roosendaal en Etten-Leur worden verminderd. Wel zal transpost vanuit het Dc naar winkels kunnen toenemen. Lidl wil de overlast beperken en vooral ook met Elektrische vrachtwagens gaan rijden hetgeen wij van harte toejuichen. We snappen dat deze uitbreiding de woonsituatie kan veranderen van omwonenden en goed is ook dat is opgenomen dat eventuele planschade conform de daar voor geldende regels wordt behandeld.
het blijft jammer dat de beleving van omwonenden over het proces en de participatie negatief blijft. Ondanks dat de Lidl aangeeft hier alles aan gedaan te hebben. Dit blijft wat onze fractie betreft een punt van aandacht ook in toekomstige gevallen. Goed overleg wil overigens natuurlijk niet zeggen dat dan alle bezwaren weggenomen kunnen worden of dat aan alle wensen voldaan kan worden.

Onze fractie hoopt dat Lidl en gemeente ook bij het vervolgproces goed in contact blijft met de omwonenden. Daar de plannen passen in de kaders die de raad op 9 mei 2022 heeft vastgesteld, er geen bezwaar ligt bij provincie en waterschap en deels tegemoet is gekomen aan de zienswijze van omwonenden en deze wel beantwoord zijn. D66 kon dan ook instemmen met dit voorstel. Echter waren er twee partijen die uitstel van het besluit wilden en daarom is er pas 1 juli over dit voorstel gestemd. Het voorstel is aangenomen.

Maatschappelijke accommodaties

Carola behandelde dit agendapunt. Een meer dan welkome beleidsnota, de beleidsnota maatschappelijke accommodaties. Al vele jaren zijn deze accommodaties onderwerp van discussie bij de kadernota’s en de begrotingen; vanwege de vele variaties die we hebben, de veroudering van sommige gebouwen, de wens/ uitstel om te verduurzamen, onduidelijkheid over maatschappelijke versus commerciële activiteiten maar vooral de onzekerheid over de toekomst van een aantal accommodaties.

Een uitgebreid duidelijk stuk ligt voor. Dit gaat ons helpen. Zeker om verder invulling te geven aan een sociaal Etten-Leur, waarin we de gezondheid en welzijn van onze inwoners bevorderen.
Eenduidigheid waar nodig, een gemeente die ondersteund in beheer en maatwerk bij een lagere bezetting, dit geeft de gevraagde gelijkheid en duidelijkheid die we omarmen.

Een beleidsnota met een afrondend omvangrijk hoofdstuk waarin 11 concrete actiepunten voor de transitie- en implementatie opgave. Werk aan de winkel en wat ons betreft direct.
Hierbij heeft voor ons prioriteit om op korte termijn duidelijkheid te geven aan die organisaties waar al lange tijd onduidelijkheid is over hun toekomstige locatie; zoals jeugdland en de scouting.
Het college verrast ons en betrokkenen om in het raadsvoorstel al een voorzet in te doen door jeugdland, concordia en de scouting met nieuwe locaties te noemen. Het lijkt zo dat er al onderdelen van het uitvoeringsplan zijn opgenomen voordat aan het uitvoeringsplan is begonnen…. De vraag van de portefeuillehouder wat de reden hiervan is en hoe wij dit moeten interpreteren.

Wij verwachten dat er n.a.v. deze beleidsnota gesprekken gevoerd worden met de betrokkenen over consequenties en de scenario’s. De participatie was een belangrijk onderdeel bij de totstandkoming van de beleidsnota, dat blijft belangrijk in de uitvoeringsfase. Samenwerken levert immers bewezen op: meer acceptatie, verbetering van de effectiviteit, een betere aansluiting bij wat nodig is en het in de kracht zetten van de verenigingen.
Wij danken de verenigingen voor hun meedenken en hun schriftelijke en mondelinge inspraak. Wij vragen de portefeuillehouder nadrukkelijk dit mee te nemen in de verdere uitvoeringsfase. Tot slot vragen wij de portefeuillehouder om in het eerste kwartaal 2025 te komen met de definitieve duidelijkheid over de toekomst van de verenigingen/ stichtingen. De termijn die genoemd is bij de presentatie over deze beleidsnota.

Wij zijn akkoord om deze beleidsnota vast te stellen en geven het college graag de opdracht voor de uitvoeringsfase met inachtneming van al eerder genoemd; om te starten, in afstemming met betrokkenen, om komen tot definitieve duidelijkheid over hun toekomst in het eerste kwartaal 2025. En uiteraard zien we graag tzt het uitvoeringsplan inclusief de nodige investeringen ter kennisname.

Gemeenschappelijke regelingen

Ron behandelde dit agendapunt. Hij had alleen opmerkingen over de OMWB. Hij sprak onze dank uit voor de goede rapportage van de rapporteurs. De rapportage geeft opnieuw bij deze GR diverse zorgpunten weer en een aantal zaken die eigenlijk al jaren als vraag voorligt. Zoals bij de OMWB. Terecht de vragen over het bedrag voor huisvesting en waarom men niet meer rekening houdt met hybride werken en dus een kleinere huisvesting, wat zeker ook in kosten gaat schelen. Daarnaast vragen we ons ook af waarom er niet voor een goedkopere meer centraal gelegen huisvesting gezocht wordt. Daarom verbaasd ons het nieuwe langjarig huurcontract. Evenals de kosten voor een nieuw verlichtingsplan die naar onze mening voor kosten van de verhuurder moeten komen. Nog steeds zie je dat men worstelt met een hoog ziekteverzuim. Iets dat al jaren een punt van zorg is. Kortom onze fractie is ongerust over de ontwikkelingen bij deze GR en ziet weer een terugval ten aanzien van de ingezette verbeteringen die in het verleden o.a. door inzet van onze gemeente in gang zijn gezet. Onze fractie deelt de zienswijze en roept de portefeuillehouder op scherp te blijven letten op de financiën en alles in het werk te stellen in zijn inbreng in het AB om weer stappen voorwaarts te maken. Zoek samenwerking met andere gemeente om samen sterker te staan tegenover de grotere deelnemers.