Inzet Raad Debatteert 2024

Maandagavond 14 oktober was er een vergadering van de Raad Debatteert. Hier werden de volgende onderwerpen besproken: Circulair Ambachtscentrum, het Groenplan en het Rekenkamerrapport evaluatie schuldhulpverlening en armoedebestrijding. Lees hieronder de inzet van onze fractie.

Circulair Ambachtscentrum

Erik voerde het woord op dit agendapunt. Hij stelde dat D66 in het kader van circulariteit zich natuurlijk kan vinden in de gedachte achter het Circulair Ambachtscentrum. Wel gaf hij aan dat qua onderbouwing en proces er zeker wat haken en ogen aan het plan zitten. Hij heeft het College de volgende vragen gesteld:

– Waarom is er geen totaal beeld gegeven over de kosten voor de drie varianten over een tijdspad van bijvoorbeeld 10 jaar?
Alleen een investering geeft geen goed beeld en is onvoldoende om een gedegen advies te geven.
– Waarom zijn de risico’s niet in beeld gebracht als er geen CA komt?
– Waarom zijn de geprognotiseerde kosten niet in beeld gebracht als we geen CA inrichten?
– Waarom is er zo sober begroot dat het bijna financieel onwenselijk is om een CA in te richten.
– Waarom is het zo noodzakelijk dat we de afvalverwerking volledig in eigen hand houden?
– Waarom nu al zo’n groot bedrag vragen terwijl er nog zoveel uitgezocht moet worden?

Alle partijen deelde het gevoel dat er nog meer uitgewerkt moet worden qua onderbouwing, voordat er een besluit over het circulair ambachtscentrum gemaakt kan worden. Daarom gaf de wethouder aan dat de openstaande vragen verwerkt gaan worden en dat hij hoogstwaarschijnlijk in het derde kwartaal van volgend jaar dit voorstel opnieuw naar de raad zal brengen.

Groenplan

Nikita behandelde dit onderwerp en zei het volgende: D66 zegt regelmatig dat we als gemeente extra ambitie mogen tonen op sommige uitdagingen. Het Groenplan is een voorbeeld waar dit uitstekend is gedaan.

Door in te zetten op het behouden en toekomst bestendig maken van ons groen, maar ook oog te hebben voor duurzaamheid en biodiversiteit, speerpunten uit het raadsprogramma, toont de gemeente een ambitieuze houding voor de komende jaren. Dit kunnen wij alleen maar onderschrijven.

Ook om Etten-Leur aantrekkelijk te houden als werk en verblijfplaats is het belang van een goede groenvoorziening groot.
Daarnaast is het ook goed om te lezen dat er met proefprojecten wordt gewerkt en dat er wordt gekeken per wijk wat er nodig is.
Wat D66 nog graag wil meegegeven met betrekking tot natuur educatie, vergeet hier ook zeker de samenwerking niet op te zoeken met het toekomstige MEC.

Kortom, het is meer dan logisch dat extra ambitie ook leidt tot de noodzaak van extra financiële middelen. D66 heeft dan ook ingestemd met dit voorstel.

Rekenkamer rapport

Carola behandelde dit agendapunt. Het uitgebreide rekenkamer rapport geeft ons aanvullend de gevraagde inzichten en kunnen we als D66 samenvatten in 2 conclusies:

Allereerst hebben we een ruimhartig armoedebeleid, wat aansluit bij de behoefte en wat goed bekend is. We zijn flexibel en kunnen snel tot acties overgaan. Erg belangrijk voor onze inwoners en ook complimenten hiervoor aan de medewerkers. Inhoudelijk doen we het dus goed, dat vinden we erg positief en iets om blij mee te zijn. Laten we dit zo houden.

Als tweede conclusie slaat de rekenkamer de spijker op de kop door te noemen dat we onvoldoende resultaatgerichte indicatoren hebben om goed te meten of al onze doelen behaald worden. Een geluid wat we als D66 breder herkennen en wat we al vanaf het begin van dit raadsprogramma onder de aandacht proberen te brengen. O.i. wordt het alleen maar belangrijker om goed de efficiëntie en effectiviteit in beeld te hebben want we willen het grootste bereik zonder onnodige extra kosten.

Het college stelt gelukkig voor deze aanbevelingen op te nemen in het beleidsplan schuldhulpverlening en bij het actualiseren van het integraal beleidsplan armoede- en schuldbeleid. D66 heeft ingestemd met dit voorstel. Carola gaf wel aan dat we graag als gemeenteraad geïnformeerd blijven.