Raad Debatteert 11 en 23 juni

Woensdag 11 juni en maandag 23 juni vonden er vergaderingen plaats van de Raad Debatteert. Lees hieronder de inzet van onze fractie op de verschillende agendapunten.

Vaststellen kaders verplaatsing Intratuin en woningbouw Lage Vaartkant

Nikita stelde het volgende: D66 is positief over de verplaatsing van de Intratuin en de geplande woningbouw aan de Lage Vaartkant. Met maximaal 300 extra woningen wordt een belangrijke stap gezet in het aanpakken van de woningnood in onze gemeente. Dit biedt perspectief voor groepen die het hard nodig hebben, zoals jongeren, starters en ouderen.

Toch hebben we als D66 ook kritische punten meegegeven. Zo vinden we het teleurstellend dat er opnieuw géén 30% sociale huur wordt gerealiseerd. Volgens ons is die norm hard nodig om de wooncrisis eerlijk te verdelen, zeker nu we zien dat er in meerdere projecten van wordt afgeweken.

Daarnaast pleitten we voor hogere bebouwing, tot acht bouwlagen. De locatie leent zich daar uitstekend voor en steeds meer partijen in de raad staan open voor de hoogte in. Helaas bleek uit de toelichting van de wethouder dat dit financieel niet haalbaar is: een geluidswal tegen de snelweg is pas rendabel bij 15 bouwlagen. Acht lagen vielen daarmee af als optie, en om die reden zijn wij uiteindelijk toch akkoord gegaan met het voorstel.

We benadrukten verder dat in tijden van woningnood het algemeen belang zwaarder moet wegen dan individuele bezwaren uit participatietrajecten. In het verslag viel op dat de keuze voor een lagere bouwhoogte vooral gebaseerd lijkt op een beperkt aantal geluiden.

Tot slot pleitten we voor aandacht voor jongeren en ouderen. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe variant van het Rock-project of een Seniorenhof waar verschillende generaties samen kunnen wonen.
D66 steunt deze ontwikkeling, maar roept het college op om in volgende fases meer lef en ambitie te tonen. Alleen zo kunnen we écht iets betekenen voor woningzoekenden in Etten-Leur.

Vaststellen beleid circulaire economie Etten-Leur

Karin behandelde dit agendapunt en zei het volgende: Complexe materie, die veel verschillende afdelingen aangaat. Wat fijn om te zien, dat er in samenwerking een duidelijk beleidsplan is samengesteld. Onze complimenten daarvoor. De uitgangspunten van dit beleidsplan kunnen wij zeker ondersteunen. Van ons had ook het onderwijs een plaats mogen hebben in dit beleidsplan. Een andere manier van denken zorgt voor een andere manier van doen. Wij denken, dat het waardevol is om de Etten-Leurse jeugd hierin mee te nemen. Verder zien we hier een plan dat aan de uitgangspunten voldoet en waarmee we stappen moeten kunnen gaan zetten.

Vaststellen gemeentelijk Grondstoffenplan 2026-2030

Ook hier voerde Karin het woord en stelde volgende: Dit plan is natuurlijk niet los te zien van de andere plannen. Zonder circulair ambachtscentrum zijn dit lastige ambities om te behalen. Als we in Etten-Leur om ons heen kijken, zien we dagelijks dat er veel winst te behalen is in het bewust omgaan met ons afval. We vinden het fijn om te zien, dat de doelstellingen tussentijds naar boven bij te stellen zijn, als de doelen twee jaar op rij behaald worden. Wij denken dat dit een plan is, dat recht doet aan de ambities die in ons raadsprogramma staan en aansluit bij de landelijke doelstellingen op dit gebied.

Circulair Ambachtscentrum en gemeentewerf

Dit derde punt over circulariteit nam Karin ook voor haar rekening. Tijdens de eerste termijn op 11 juni zei ze: Ook hier weer een ambitieus plan, dat naadloos aansluit bij de landelijke doelstellingen en de doelstelling uit ons raadsprogramma.  Wij waren blij met de valuecase en vonden het waardevol om over de domeinen heen te kijken en ook de sociale, maatschappelijke winst te zien. Dit natuurlijk naast de winst voor de natuur en het milieu. Wij zien het liefst een combinatie van zoveel mogelijk functies op dezelfde locatie en vinden het dan ook een gemiste kans om de kringloop uit te besteden op basis van een wijzigbaar omgevingsplan.  Als de plannen uitgevoerd kunnen worden, kijken wij reikhalzend uit naar 2030 en 2050.

De vergadering werd daarna geschorst omdat een meerderheid van de partijen zich niet kon vinden in het voorstel. Het voorstel werd als het ware opgeknipt, door al wel de gemeentewerf te verplaatsen en de milieustraat te optimaliseren, maar nog geen besluit te nemen over het Circulair ambachtscentrum. Hier wordt de financiële businesscase verder uitgewerkt en krijgen we een update bij de begroting.

Karin sprak hierover onze teleurstelling uit in de tweede termijn. Onze collega’s van Leefbaar noemden het Circulair Ambachtscentrum in de vorige vergadering een linkse hobby. Wij houden er een andere mening op na, ons milieu zou ieders zorg moeten zijn, ongeacht de politieke kleur. Wij vinden het dan ook jammer, dat afspraken die we in ons raadsprogramma hebben gemaakt om stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid struikelen over het financiële plaatje. Dit gaat ook ten koste van onze geloofwaardigheid als raad. Opknippen in fasen klinkt mooi, niet in één keer een enorme stroom geld naar het Circulair Ambachtscentrum. Wij vragen ons echter af, of het kostenplaatje niet juist enorm gaat groeien als we het voorstel in verschillende stukken gaan knippen. Zeker met de steeds stijgende kosten op dit moment. Daarnaast was al duidelijk geworden, dat niets doen ook geld gaat kosten. Wij vragen ons af, hoe uitstellen (of afstellen) van het Circulair Ambachtscentrum zich qua kosten gaat verhouden ten opzichte van wel starten met de uitvoering van de plannen.

Vaststelling wijziging APV

Ron voerde het woord bij dit agendapunt, hij zei het volgende: De aanpassingen zijn een logisch gevolg van veranderingen in de wetgeving een versterkte mogelijkheid om ondermijning tegen te gaan en meer ruimte om verstoren van openbare orde te voorkomen. D66 Etten-Leur kan zich vinden in de wijzigingen zoals nu voorgesteld. We gaan er vanuit, dat met name de veranderingen bij de evenementenvergunningen goed gecommuniceerd worden zodat aanvragers weten dat zij een aanvraag op tijd moeten doen.
Hoewel wij graag uitgaan van het de regel voor nieuwe regels schrappen we oude regels, kan ik mijn fractie adviseren akkoord te gaan met het voorliggende voorstel.