Inzet Raad Debatteert 4 Maart 2024

Maandagavond 4 maart was er een vergadering van de Raad Debatteert, deze werd voorgezeten door onze fractievoorzitter Carola Groenen. Op de agenda stonden onder andere de volgende punten: Vaststellen Mobiliteitsvisie “Samen onderweg naar 2040”, beschikbaar stellen voorbereidingskrediet onderdoorgang spoor en Oostelijke Randweg, inclusief het bespreken van de bijbehorende startnotitie, Maatregelen verkeersknelpunten Etten-Leur Noord/Lichttorenhoofd, zienswijze RWB en de nota grondbeleid en nota kostenverhaal. Lees hieronder de inzet van onze fractie op deze punten:

Mobiliteitsvisie

Nikita benadrukte dat we tijdens de Raad Luistert een duidelijke presentatie hebben gekregen over de mobiliteitsvisie en wat dit inhoud. We staan hier aan het begin van een proces, de visie, wanneer vastgesteld, wordt omgezet in een mobiliteitsplan en deze wordt vervolgens vertaald naar een uitvoeringsplan.

D66 omarmt de 4 beschreven ambities in de mobiliteitsvisie omdat deze zeker bijdragen aan onze ambities uit de omgevingsvisie en het raadsprogramma. Wij hebben dan ook ingestemd met dit voorstel.

We hebben wel aan het College meegegeven dat er op 25 Maart  weer een bijeenkomst is met de Maatschappelijke partners over de mobiliteitsvisie en dat we ervan uit gaan dat het college de input van deze bijeenkomst meeneemt in de verdere stappen tot het realiseren van een mobiliteitsplan.

Voorbereidingskrediet

Nikita van Dieën voerde bij dit agendapunt het woord. Zij gaf aan dat dit een lang verwacht voorstel is. Al in de omgevingsvisie stelden we als Raad de noodzaak van een tunnel en Oostelijke Randweg vast. Dit is de enige structurele oplossing voor het verkeersknelpunt bij Etten-Leur Noord en past bij de verdere ontwikkelingen van onze gemeente, die alleen nog maar verder gaat groeien.

Aangezien dit ook al tijdens de omgevingsvisie besproken is en gezien de uitvoerige rapporten die er liggen staat de precieze locatie van de tunnel niet meer ter discussie wat D66 betreft. Zoals ook in het raadsvoorstel gesteld is de locatie aan de Ambachtslaan de beste keuze om de verkeersdruk aan te pakken.

Tijdens de Raad Luistert waren er twee insprekers. Een daarvan gaf aan dat hij met zijn bedrijfsoprit aan de Ambachtslaan in de knel kan komen. Wij hopen dat de gemeente en de belanghebbenden er samen uit gaan komen, zowel voor de belanghebbenden geeft dit duidelijkheid maar ook voor de snelheid van het proces is dit wenselijk. Kijk hierbij vooral ook naar wat wel mogelijk is.

We staan nog aan het begin van het proces, er liggen nu 7 beslispunten voor, waaronder het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet voor de tunnel en de Oostelijke Randweg, waarmee vervolgstappen genomen kunnen worden. Gezien het belang van dit voorstel voor de verkeersdruk en ook zeker voor de toekomst van onze gemeente heeft D66 ingestemd met dit raadsvoorstel en kijken wij uit naar de te nemen vervolgstappen die gaan leiden tot de verwezenlijking van zowel de tunnel als de Oostelijke Randweg.

Startnotitie

Ook bij een groot plan zoals deze hoort natuurlijk een startnotitie voor de participatie aanpak.

Antwoord op vraag 1: kan de raad zich vinden in de participatieaanpak van dit project? – Zeker, in de startnotitie staat duidelijk het participatieniveau beschreven, waar mensen nog wel en niet over mee kunnen praten en een uitgebreide lijst van betrokkenen.

Vraag 2: Heeft de raad nog aanvullingen op de procesmatige kaders in dit project? Ja. D66 wil benadrukken dat het hier om een ingrijpend voorstel gaat. We lezen bij de participatievormen dat er één-op-één gesprekken gaan plaatsvinden met de bewoners van een aantal straten. Dit juichen wij natuurlijk toe. Echter willen wij wel het belang benadrukken van een gelijke informatie positie. Als één bewoner van een straat al wel zo’n gesprek heeft gehad en een andere niet, zorgt dit voor onrust en onbegrip, wat voorkomen kan worden. Ga hier zorgvuldig mee om en zorg dat mensen op de hoogte zijn van de ontwikkelingen en het niet via hun buurman of vrouw moeten horen.

Ten slotte vraag 3, wij zien geen andere specifieke rol voor de raad dan beschreven in de startnotitie.

Lichttorenhoofd

D66 vindt het jammer maar begrijpelijk dat er op korte termijn geen maatregelen voor het verkeersknelpunt bij het Lichttorenhoofd mogelijk is. Begrijpelijk, want 1.9 miljoen voor een tijdelijke maatregel die maar circa 5 jaar nodig is, is erg veel geld voor een lapmiddel.
Jammer, want dit betekent wel dat de komende jaren, voordat de tunnel en randweg verwezenlijkt worden, de verkeersdrukte en bijkomende gevolgen, blijven bestaan. Na het lezen van alle argumenten en onmogelijkheden die beschreven staan in het raadsvoorstel is er echter maar 1 conclusie en dat is het wachten op de aanleg van de tunnel en Oostelijke Randweg.

Dan is er nog de situatie rondom het fietspad. Eerder werd de wens uitgesproken om een fietspad in twee richtingen aan te leggen, om gevaarlijke situaties die zich momenteel voordoen door spookrijdende fietsers weg te nemen. Helaas zijn ook hiervoor de kosten aanzienlijk, zo’n 1.4 miljoen. Hier geld weer dezelfde conclusie, voor een tijdelijke maatregel is dit het niet waard.

Wat rest ons dan? D66 vindt het belangrijk dat er goed en duidelijk naar de buurt en weggebruikers gecommuniceerd wordt waarom dit besluit genomen is en dat er op wat langere termijn wel een structurele oplossing komt voor het verkeersknelpunt op Etten-Leur Noord. Dit neemt de frustraties niet weg, maar geeft hopelijk wel meer begrip voor het besluit en hoop op de toekomst. Daarnaast roept D66 op om wel goed de situatie te blijven monitoren en als er onverhoopt een nieuwe, meer haalbare, oplossing zich opwerpt voor de korte termijn dit niet naast ons neer te leggen.

Zienswijze RWB

Erik Vissers voerde op dit agendapunt het woord. Hij stelde dat we in de strategische agenda de Economic Board van West Brabant, De stedelijke regio Breda Tilburg, en stedelijke regio West Brabant West, de samenwerking Baronie, Rewin en tenslotte de RWB vinden. Als we alle lijntjes volgend dan zijn ze allemaal met elkaar verbonden. Wij kunnen ons goed vinden in de thema’s zoals plantaardige, circulaire en innovatieve economie.

Wat we hier wel missen is de invloed vanuit de gemeenteraad. Vaak wordt de gemeenteraad verweten dat ze zich teveel met stoeptegels bezig houden.Hier zien we een organisatie die zich bezighoudt met de toekomst van onze inwoners en ondernemers en daar mogen we niets over zeggen. Dat de RWB een beleidsrijke gemeenschappelijke regeling is hebben we al vaak aangegeven, maar deze keer is het wel heel erg duidelijk. Wellicht iets voor de andere fracties om eens over na te denken. Hier wordt onze toekomst bepaald voor de komende 10-20 jaar.

Wij konden ons vinden in de zienswijze van het College waarin aangegeven werd dat er nog erg veel onduidelijk is en dat we onze oude schoenen zeker nog even houden.

Grondbeleid en kostenverhaal

Ron Dujardin gaf allereerst een compliment voor de heldere en duidelijke documenten. D66 kan zich goed vinden in het voorgestelde beleid, hiermee kan de gemeente snel en adequaat reageren op actuele situaties. Duidelijk is welke instrumenten de gemeente heeft, welke afwegingen daarbij horen en wat dat vraagt voor het handelen.

Ook het kostenverhaal is helder en goed dat er gedifferentieerd wordt naar de soort woning, van sociale huur tot dure koop.

We hopen met beide zaken, dat het de gemeente dan ook in de komende tijd lukt om te voldoen aan de toenemende vraag naar betaalbare en sociale huurwoningen en roept het college binnen de wettelijke mogelijkheden te kijken of er nog extra op de ze type woningen ingezet kan worden, waarbij wat ons betreft de kosten voor sociale huur en betaalbare woningen best nog wat lager mag zijn en die van duurdere woningen verhoogd mogen worden.