Inzet Raad Debatteert 10 en 17 maart.

Op maandagavond 10 en 17 maart kwamen de raadsleden bijeen voor De Raad Debatteert. Tijdens deze vergaderingen stonden belangrijke onderwerpen op de agenda, zoals:
Wijziging van de verordening starterslening – om starters meer kansen te geven op de woningmarkt.
Beleidsplan schuldhulpverlening – met als doel inwoners beter en eerder te ondersteunen.
Regionaal Plan Energiesysteem – West-Brabant in Balans – om richting te geven aan onze energievoorziening.
Integraal VTH-jaarverslag 2024 en uitvoeringsprogramma 2025 – voor een veilige en duurzame leefomgeving.

Lees hieronder hoe D66 zich heeft ingezet bij deze onderwerpen en welke keuzes we hebben gemaakt voor Etten-Leur!

Starterslening

Goed nieuws voor starters in onze gemeente! Dankzij een voorstel dat D66 al in juli 2023 aandroeg, wordt het nu makkelijker om een eerste woning te kopen. We pleitten toen voor een verhoging van zowel het maximale leenbedrag als de koopsomgrens, zodat meer starters een kans krijgen op de woningmarkt.
Onze oproep was niet zonder reden: omliggende gemeenten hadden al een ruimhartiger beleid. Het college gaf destijds aan de mogelijkheden te onderzoeken en met een voorstel te komen. Nu, ruim een jaar later, ligt er eindelijk een plan dat tegemoetkomt aan onze wensen. De maximale starterslening wordt verhoogd van €27.500 naar €36.000, en de koopsomgrens stijgt van €270.000 naar €360.000.

Hoewel we graag hadden gezien dat deze aanpassing eerder werd doorgevoerd, zijn we blij met de gedegen onderbouwing en analyse die eraan ten grondslag ligt. Dit is een belangrijke stap om jonge woningzoekenden meer kansen te geven op een eigen plek in onze gemeente.

Tijdens het debat op 10 maart vroegen enkele partijen om een schorsing om een bindingseis aan de starterslening toe te voegen en het bedrag verder te verhogen. Hiervoor lagen twee amendementen klaar. 17 maart ging dit debat verder. D66 steunde het collegevoorstel om de regeling óók open te stellen voor inwoners van buiten Etten-Leur. Want als elke gemeente alleen haar eigen inwoners faciliteert, schieten we er als regio niets mee op. Helaas was er een raadsmeerderheid om wél een bindingseis met Etten-Leur als voorwaarde op te nemen.

Uiteindelijk is er een meerderheid gevonden voor een compromis dat D66 kan steunen: de lening wordt verhoogd naar 90% van de NHG-norm, met een maximum van €36.000. Hopelijk kunnen we hiermee nog meer starters helpen om een eigen plek te vinden in onze gemeente!

Schuldhulpverlening

Iedere inwoner in Etten-Leur de kans geven financieel gezond te leven. Ons gemeenschappelijke doel zoals we ook opgenomen hebben in ons raadsprogramma 2022-2026.  Inmiddels zijn we aardig op koers met dat raadsprogramma maar schuldhulpverlening blijft een complex dossier.
– Complex omdat we in Etten-Leur de Nederlandse trend volgen dat het aantal mensen met schulden groeit (met de positieve noot, dat het percentage net wat lager is)
– Complex omdat het bereik voor vroegtijdige ondersteuning in Etten-Leur erg laag is. Er worden absolute getallen genoemd maar in percentages zien we in 2022 12% bereik, in 2023 3% bereik en in 2024 7% bereik.
– Complex omdat je als inwoner hier niet altijd open over bent
– Complex omdat de rekenkamer ons nog wat verbeterpunten gaf.

Dit schuldhulpverleningsplan maakt de complexiteit niet makkelijker, maar zijn voor ons wel de goede stappen, om hiervan de hoofdlijnen te noemen:
– Ons uitgangspunt om de 120% norm te handhaven
– De doelen: minder mensen met schulden en meer mensen die gebruik maken van de voorzieningen.
– De meetbare subdoelen zodat we meer inzichtelijk krijgen welke voortgang we maken en dat we uiteraard die voortgang  gaan volgen ( de indicatoren zoals de rekenkamer ze noemde).
– Het overzicht van de activiteiten zoals opgeschreven in het plan, waarbij het thema en de voorzieningen breder aandacht krijgen. En waarbij ook partners duidelijker betrokken worden.

D66 heeft het College twee aandachtspunten meegegeven:
1. Er wordt genoemd dat de vraag voor ondersteuning stijgt wat om meer capaciteit vraagt wat nog niet geregeld is. Voorzitter als we ons doelen willen bereiken en dit schuldhulpverleningsbeleid serieus nemen, dan moet er voldoende capaciteit zijn. Wij vragen dit zo nodig in de kadernota op te nemen. – Dit is door de portefeuillehouder toegezegd.
2. Het nazorg beleid om herhaling te voorkomen is nog niet ingericht. Dit was wel een advies van de rekenkamer. Wij vragen het college, hier direct verder invulling aan te gaan geven. Er zijn genoeg goede voorbeelden vanuit het land hiervoor beschikbaar. Wij vragen het college dan ook de toezegging dat dit nog in 2025 aanvullend wordt toegevoegd aan het beleidsplan. – Dit is door de portefeuillehouder toegezegd.

Met deze toezeggingen zetten we samen een belangrijke stap naar een financieel gezonder Etten-Leur.1.

RPE WBEB

Een belangrijk document voor de regio. In deze RES 3.0 wordt vooruitgekeken én gehandeld. Toch willen we eerst iets kwijt over de naam: het veranderen hiervan lijkt ons onnodige energieverspilling. De focus lag in eerdere versies misschien meer op elektriciteitsopwekking, maar dat had niets met de naam te maken. Dit wekt de indruk dat de organisatie vooral met zichzelf bezig is.

Dit document schetst helder de uitdagingen die op ons afkomen. Een belangrijke conclusie is dat de balans tussen vraag en aanbod beter moet. De scheiding tussen structurele keuzes en proceskeuzes is goed, maar voor D66 is het essentieel dat de RPE WBEB leidend wordt voor alle energievraagstukken. Hierdoor ontstaat een centrale aansturing en overzicht van alle uitdagingen, terwijl regelgeving eenvoudiger binnen één nota gevolgd en getoetst kan worden.

Op structureel niveau zien we echter nog te veel afwachtendheid. De vraag zou niet moeten zijn hoeveel energie we moeten opwekken, maar wanneer we energie nodig hebben. Het document stelt dat gemeenten zelf mogen bepalen welke wijken als eerste van het gas af gaan. D66 benadrukt dat inwoners vooral alternatieven moeten krijgen die beter en betaalbaarder zijn, in plaats van simpelweg het gas te verbieden.

Warmte wordt een grotere uitdaging dan elektriciteit. Daarom roepen we de gemeente op om niet alleen te investeren in dure warmtenetten, maar ook te kijken naar innovatieve oplossingen zoals geothermie, warmteopslag in de grond en waterstof als brandstof en opslag. Dit document noemt deze opties al, maar het is tijd om in actie te komen. De verschillen in Etten-Leur zijn groot: van energiepositieve woningen in De Streek tot slecht geïsoleerde huizen in de Van Elzenstraat, waar bewoners vrezen voor hun gasrekening in de winter.

Concluderend:
– We zijn positief over de aanpak en uitgangspunten van RES 3.0, maar de uitvoering moet nu écht beginnen.
– Pak de eerste kansen op die straks in het uitvoeringsprogramma uitgewerkt worden.
– Start met innovatieve oplossingen zoals geothermie en warmteopslag en ontwikkel lokale energiesystemen.
– Denk aan de inwoners van Etten-Leur die moeite hebben om hun energierekening te betalen.

Kortom, er is goed en voldoende gepraat, aan de slag, niet alleen in de regio, maar ook al lokaal in Etten-Leur.

VTH jaarverslag en uitvoeringsprogramma

Allereerst complimenten voor het duidelijke stuk en de heldere infographic die een goed overzicht geeft, ondanks de omvang van het document. Mooi om te zien dat Etten-Leur een 100% score behaalt op de punten waarop de provincie toezicht houdt – een resultaat om trots op te zijn.

D66 kan zich goed vinden in het uitvoeringsprogramma en juicht het wijkgerichte werken toe. Wel hebben we één belangrijke aandachtspunt: de zichtbaarheid van onze boa’s.

We vragen om hen vaker te voet of op de fiets in de wijken aanwezig te laten zijn. Hoewel het gebruik van elektrische auto’s een duurzame keuze is (waar we uiteraard achter staan), heeft dit als nadeel dat inwoners vaak niet doorhebben dat toezichthouders in de buurt zijn. Door de zichtbaarheid te vergroten, versterken we ook het veiligheidsgevoel in onze gemeente.

Kortom: een sterk uitvoeringsprogramma, maar met extra aandacht voor een zichtbare en toegankelijke handhaving in de wijken!