Mobiliteitsplan
Erik Vissers behandelde dit agendapunt en stelde het volgende: In 2024 heeft de raad de Mobiliteitsvisie vastgesteld, met een duidelijke keuze: voor veilig lopen en fietsen. Het is daarom teleurstellend dat het Mobiliteitsplan dat nu voorligt nog te weinig concreet is. Gelukkig geeft het uitvoeringsprogramma wel de duidelijkheid over wat er echt gedaan wordt.
Daarnaast willen we aandacht voor zwaar verkeer. Inspreker dhr. Boot wees op de problemen in de Statenlaan. Dat vraagt om oplossingen, bijvoorbeeld door het inrichten van transveriums aan de rand van de stad, zodat vrachtwagens niet onnodig door woonwijken rijden. Een alternatief bieden dient voor een eventueel verbod te gaan.
Ook de toegankelijkheid verdient meer aandacht. In shared spaces moeten er duidelijke blindegeleide-trajecten komen, zodat ook inwoners met een beperking veilig zelfstandig door ons centrum kunnen bewegen.
Dan het uitvoeringsprogramma. Hierop hebben we nog de volgende opmerkingen.
– Zwaar verkeer: bewoners ervaren nú al druk van vrachtverkeer, zoals dhr. Boot aangaf. Het uitvoeringsprogramma schuift maatregelen echter door tot de randwegen er liggen. Dat is te laat.
– Stadslogistiek: er komt alleen een onderzoek. Maar we hebben nú transveriums en overslagpunten nodig om zwaar verkeer uit woonstraten te weren.
– Inclusieve toegankelijkheid: er is aandacht voor toegankelijkheid in algemene zin, maar geen duidelijke borging van blindegeleide-trajecten in shared spaces. Maak duidelijke routes met herkenbare punten om naar het centrum, station en Nobelaer te lopen. Deze routes zijn nu onvoldoende uitgerust met heldere looproutes voor slechtzienden. Laat onze inwoners weten waar de speciale gids en geleidelijnen voor zijn zodat ze niet geblokkeerd worden door fietsers.
– Randweg-discussie: het programma zet zwaar in op de oostelijke randweg met tunnel. Of deze er ook daadwerkelijk komen is nog onzeker. Wij vragen het college om alternatieve scenario’s uit te werken, zodat de raad bewuste keuzes kan maken.
– Participatie: bewoners zoals ir. De Regt en dhr. Van den Berg hebben veel input geleverd. Het is nog onvoldoende zichtbaar hoe dat terugkomt in de verdere uitwerking.
Voorzitter, wij steunen de richting, maar vinden dat deze punten sterker moeten worden opgepakt. Want een uitvoeringsprogramma dat knelpunten doorschuift of participatie niet zichtbaar verwerkt, mist draagvlak.