Inzet Raad Debatteert 2 September 2024

Maandagavond 2 september was er een vergadering van de Raad Debatteert. Hier werden de volgende onderwerpen besproken: afgeven bindend advies voor de buitenplanse omgevingsactiviteit voor de vestiging door het COA van een AZC op de locatie Mon Plaisir 40, vaststellen wijziging omgevingsplan, startnotitie vijf patiowoningen Herbergierstraat en vrijstaande woning Lange Brugstraat, Afgifte van ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor de herontwikkeling Dreef-Markt 9 tot 23 betaalbare koopappartementen en 300m2 maatschappelijke ruimte met bijbehorende voorzieningen en tot slot voorstel tot omzetting van voormalig agrarisch bedrijf aan de Haansberg 39 in een reguliere woning met twee bed- en breakfastkamers en het commerciële gebruik van de monumentale schuur voor ceremonies, vergaderingen, exposities of workshops. Lees hieronder de inzet van onze fractie per agendapunt.

Bindend advies AZC

Nikita voerde het woord bij dit agendapunt. Met het realiseren van dit AZC nemen we onze eigen verantwoordelijkheid voor het realiseren van opvangplekken en dragen we als gemeente een steentje bij aan het landelijke tekort.
Wat D66 betreft is het proces zorgvuldig gelopen. Zo is er aandacht geweest voor suggesties en zorgen van belanghebbenden tijdens omgevingsdialogen en meedenkgroepen. Vanuit onze fractie complimenten voor dit communicatie en participatie proces.
D66 geeft dan ook een positief advies voor het realiseren van dit plan.

Wijziging omgevingsplan

Ron nam dit agendapunt voor zijn rekening. D66 is content met voorliggend voorstel. Het is goed dat de oude archeologiekaarten zijn geactualiseerd . Door opname in het omgevingsplan en de ambtshalve wijzigingen na diverse overleggen is het beleid op dit gebied weer actueel. Dit wordt ondersteund door de positieve zienswijze van de heemkundekring.

Startnotitie Herbergierstraat & Lange Brugstraat

Ron gaf antwoorden op de vragen die aan de Raad gesteld werden in de startnotitie: D66 kan zich vinden in het voorliggend participatieplan en heeft geen aanvullingen op de gestelde kaders. Voor de raad is er alleen een controlerende en luisterende rol

Herontwikkeling Markt-Dreef

Nikita stelde het volgende bij dit agendapunt: Aangezien het hier gaat om een afgifte van ontwerp verklaring van geen bedenkingen, is het niet de eerste keer dat dit onderwerp ons als Raad passeert. Het laatst was dit in oktober 2023 toen de kaders voor dit plan werden bijgesteld. Destijds heeft onze fractie niet met deze  wijziging ingestemd, omdat wij realisatie van huurappartementen verkozen boven koopappartementen en ons niet konden vinden in het proces.
Echter, is dit voorstel wel vastgesteld door een meerderheid van de Raad.

Als we nu naar het plan kijken, is het een goede vertaling van die vastgestelde kaders. Verder past de ontwikkeling in een goede ruimtelijke ordening, ook gelet op alle onderzoeken in de bijlagen van dit raadsvoorstel. Al met al een mooie binnenstedelijke ontwikkeling.
Wel zijn we benieuwd naar een reactie van de wethouder op de opmerking van dhr Boelmans dat het huidige bestuur van de Drempel niet meer achter een verhuizing staat, deze informatie verbaasd ons namelijk. En wij steunen dan ook de oproep van het CDA om in gesprek te gaan met het bestuur van de wijkvereniging

Haansberg 39

Karin voerde het woord bij dit agendapunt. De vragen die onze collega’s van Ons Etten-Leur gesteld hebben, zijn zeker relevant, maar voor ons naar tevredenheid beantwoord. Waarvoor dank.
De argumenten van Horeca Nederland vinden wij niet helemaal van toepassing, omdat er geen volwaardige horecavoorziening komt.
Een ontwikkeling zoals deze die een impuls/ stimulans is voor het lokale toerisme kunnen wij zeker onderschrijven. D66 heeft dan ook ingestemd met dit voorstel.