Mail met vragen
Beste dame/heer,
Etten-Leur is samen met 5 andere gemeenten een klussendienst gestart. Een goede zaak omdat hier vooral de energiearmoede aangepakt wordt en er een sociale aanpak opgenomen is.
Het project draait nu een paar maanden en wij zien dat het niet helemaal goed gaat.
Ten eerste wordt er niet exclusief op de doelgroep ingezet.
Via flyers wordt er wel op straatniveau geselecteerd, maar via sociale media wordt iedereen opgeroepen.
Via de website kan iedereen aanmelden. Hierdoor wordt er niet specifiek aan energiearmoede gewerkt.
Dit is volgens ons niet de bedoeling en wij vragen ons af of dit niet in tegenspraak met de voorwaarden binnen de SPUK is?
Ten tweede was het de bedoeling dat er op basis van SROI mensen die wat hulp kunnen gebruiken ingezet zouden worden. Nu wordt er gebruik gemaakt van een uitzendbureau van gepensioneerden.
Dat is niet zoals het project volgens ons uitgevoerd zou moeten worden en is ook in tegenspraak met de uitgangspunten van de aanbesteding.
Wij zijn erg te spreken over het project en geloven ook zeker in de toegevoegde waarde hiervan. Over de kwaliteit van de gesprekken hebben wij natuurlijk geen breed onderzoek gedaan, maar een
ervaring leert wel dat deze onder het niveau is. Er is bij ons voorbeeld ook geen rapport geleverd en hierop rappelleren heeft tot nu toe nog geen zin gehad.
Dit is natuurlijk geen graadmeter voor alle bezoeken, maar wij zijn dus benieuwd hoe onze gemeente of de 6 gemeenten gezamenlijk hier toezicht op houdt?
Graag zouden wij hierover in gesprek gaan om te zorgen dat de doelen waar wij zeker in geloven ook gehaald gaan worden.
Met vriendelijke groet,
Erik Vissers
Burgerlid D66 in Etten-Leur