Rondvragen omtrent de aardbeving in Emlichheim

Op grond van artikel 7.5 van het ‘Reglement van Orde
gemeenteraad Emmen 2024′ kunnen gemeenteraadsfracties in Emmen tijdens gemeenteraadsvergaderingen vragen stellen aan het college van B&W.

D66 Emmen heeft op donderdag 28 maart 2024 de volgende vragen gesteld over de aardbeving in Emlichheim van afgelopen weekend.

Spreektekst fractievoorzitter Joey Koops

Afgelopen zaterdagnacht zijn we opgeschrikt door een aardbeving met een kracht van 2.1 op de schaal van Richter, vlak over de grens bij Emlichheim. Voorlopig is het afwachten wat het onderzoek gaat uitwijzen over de oorzaak en gevolgen, maar gelet op de impact en ons toekomstbeeld, hebben wij op dit moment wel al enkele vragen voor het college.

1. Is het college op de hoogte gesteld van de aardbeving en, zo ja, op welke manier en door wie, en is het college tevreden over de ontvangen informatie?

2. Heeft het college zelf proactief inwoners op de hoogte gesteld van de aardbeving en bijvoorbeeld aan inwoners uitgelegd waar zij eventuele schademeldingen kunnen doen en/of waar zij met hun andere vragen of zorgen terecht kunnen?

3. Welke lessen vallen te leren van deze aardbeving voor de toekomst?

Antwoord college en vervolgvragen

In zijn antwoord heeft wethouder Jan Bos (Wakker Emmen) aangegeven dat het college de aardbeving via de media heeft moeten vernemen. Daarop is contact gezocht met de NAM, die op hun beurt contact hebben gezocht met Duitse collega’s, die niet te bereiken waren. Tot op de dag van de gemeenteraadsvergadering heeft er nog geen contact plaatsgevonden met de Duitse verantwoordelijken over de aardbeving. Het college ziet daar zelf gelukkig ook verbeterpunten.

Het college heeft zelf verder niet proactief contact opgenomen met inwoners. Ze vonden de berichtgeving vanuit RTV Drenthe voldoende. Bovendien zouden ze ook niet veel te melden hebben, in hun woorden. Verder is voor eventuele schadeafhandeling verwezen naar Duitse protocollen. De commissie mijnbouwschade reikt namelijk niet tot Duitsland. De NAM heeft, in de woorden van de wethouder, aangeboden dat personen die (menen) schade te hebben gehad door de aardbeving, zich tot de NAM kunnen wenden. Op die manier kan alles verzameld richting Duitsland verstuurd worden. Op deze manier meent de NAM invulling te geven aan hun zorgplicht, ook door klaar te staan om eventuele vragen te beantwoorden.

De NAM heeft verder ook aangeboden om contact op te nemen met de commissie mijnbouwschade, omdat er op dit moment geen (goed) protocol is voor hoe om te gaan met grensoverschrijdende aardbevingen. De commissie mijnbouwschade heeft toegezegd dat meteen op te zullen pakken.

Verder heeft het college aangegeven in ieder geval geleerd te hebben dat zij niet weten hoe het aan de Duitse zijde geregeld is. De procedures zijn onbekend, en van een grensoverschrijdend protocol is helemaal geen sprake. De NAM gaat contact opnemen met de Duitse autoriteiten om verbetering aan te brengen.

Fractievoorzitter Joey Koops heeft in een vervolgvraag aangegeven dat afgelopen weekend juist lokale organisaties, zoals Dorpsbelangen Schoonebeek, Stop Afvalwaterinjectie Schoonebeek (SAS) en anderen, veel vragen hebben ontvangen van inwoners. Het is de vraag of zij die verantwoordelijkheid wel zouden moeten hebben. D66 wil daarom dat juist deze lokale partijen ook aan tafel komen bij het ontwikkelen van aardbevingsprotocollen, grensoverschrijdend of niet.

In zijn antwoord heeft wethouder Bos aangegeven het een goede suggestie te vinden om het dorp verder te betrekken en dat bezien gaat worden hoe dat te doen.

De ongerustheid van D66 omtrent het ontbreken van duidelijke communicatie, duidelijke protocollen en het betrekken van inwoners is met de beantwoording van het college niet weggenomen. Wel zien wij duidelijk dat het college zich zelf ook beseft dat er nog flink wat werk te verrichten is op dit vlak. Nu het waarschijnlijk is dat er in de toekomst (veel) meer aardbevingen gaan plaatsvinden in onze gemeente, is het daarom zaak dat er zo snel mogelijk duidelijke (grensoverschrijdende) protocollen komen. D66 zal daar scherp op blijven!