Beste Eindhovenaar,

Eindhoven heeft de toekomst. Samen met u geven we deze toekomst vorm.

Eindhoven is een stad van innovatie en van samenwerking, we staan nationaal en internationaal op de kaart vanwege onze toppositie op het gebied van technologie, design en kennis. De toonaangevende bedrijven en onderwijsinstellingen zorgen voor een sterke economie. Hier zijn we trots op! We zien echter ook dat het niet met alle inwoners even goed gaat en dat de tweedeling groeit. Door de coronacrisis is deze tweedeling uitvergroot. In het Eindhoven van de toekomst wil D66 kansen voor iedereen. Iedereen moet een goed leven kunnen leiden en de kans krijgen zich te ontwikkelen. Vrij zijn om het leven vorm te geven zoals hij of zij wilt. Waar nodig helpen we mensen hun leven op de rit te krijgen.

Het Eindhoven van de toekomst is een inclusieve stad, waar iedereen zichzelf kan zijn en iedereen mee kan en mag doen. We zullen daarom altijd strijden tegen discriminatie en racisme, voor het onbeperkt meedoen van mensen met een beperking, voor LHBTI+-rechten, voor emancipatie, en tegen alle vormen van uitsluiting. Het maakt niet uit waar je wieg heeft gestaan, of je jong bent of oud, of je studeert of werkt en of je wel of niet gelovig bent. Wat ons bindt is de stad waar we wonen, wij zijn allemaal Eindhovenaren.

Het Eindhoven van de toekomst is een duurzame stad. Een groene stad met aangename parken waar het prettig vertoeven is. Een stad waar je veilig en snel met de fiets en te voet kan reizen en waar duurzame vormen van vervoer ruim baan krijgen. Een stad waarin we gezamenlijk de verantwoordelijkheid nemen om de natuur te beschermen en de aarde leefbaar door te geven aan onze kinderen. We nemen daarom onze verantwoordelijkheid en doen wat nodig is om klimaatverandering, de afnemende biodiversiteit en milieuvervuiling aan te pakken. Want deze problemen raken Eindhoven, maar zeker ook andere delen van Nederland en de wereld. Bij alle beslissingen houden we daarom rekening met de impact die het heeft op volgende generaties en de leefbaarheid binnen én buiten Eindhoven / Nederland en op de natuur.

Het Eindhoven van de toekomst is een bruisende stad. Een stad waarbij er wat te doen is, voor elk wat wils, op elk uur van de dag én nacht. Een stad met veel sportverenigingen en -voorzieningen en met veel mogelijkheden om te bewegen in parken en speeltuinen. Een stad met een groot cultureel aanbod, om te beoefenen en om te bezoeken. Van muziekschool tot muziekgebouw, van Dutch Design Week tot Designmuseum, van toneelvereniging tot theater. Een stad met gezellige horeca en een bruisend nachtleven. Een stad die gemaakt wordt door onze ondernemers, creatieven en vrijwilligers, die de ruimte krijgen hun ideeën uit te voeren en zo de stad mooier te maken.

Het Eindhoven van de toekomst is een thuis voor iedereen. Een stad met voldoende woningen in alle prijsklassen, voor jong en oud, van eenpersoonshuishoudens tot gezinnen, met studentenhuizen en “knarrenhofjes”, met huur- en koopwoningen. Een stad die haar ambities waarmaakt en de mogelijkheid krijgt te groeien.

Maar het Eindhoven van de toekomst is bovenal een stad van mensen. Een stad waar ieders stem gehoord wordt. Waar de gemeente er is voor de inwoners en haar inwoners vertrouwt. Waar de gemeente faciliterend is en mensen hun leven kunnen inrichten zoals ze willen.

D66 werkt aan de toekomst. Samen met andere partijen met gedeelde idealen. Samen met andere (Brabantse) gemeentes, de provincie, het rijk en Europa, met open blik naar de rest van de wereld. Samen met u.

Ik hoop op uw vertrouwen en uw stem.

Met hartelijke groet,

Jorien Migchielsen