Geen lege vierkante meters maar woonruimte voor studenten

Studenten zijn geen moeilijke mensen. De meeste willen studeren, af en toe naar een feestje en prettig wonen in een fijn huis. Studeren en feesten kan de laatste tijd gelukkig steeds meer. Maar een fijne woonplek is voor veel studenten tegenwoordig een onmogelijke opgave. Terwijl de winkelleegstand groter is dan ooit. Hier ligt een kans die niet gegrepen wordt.

Iedereen met sociale media kent ze inmiddels: de enigszins radeloze berichten ‘KAMER GEZOCHT’ van studenten door het hele land die op zoek zijn naar een passend dak boven hun hoofd. In hoofdletters, want in hun zoektocht naar een kamer zijn studenten meer en meer afhankelijk van goedwillende buurvrouwen en achterneven die hun oproep toevallig langs zien komen. Die sociale contacten moet je maar net hebben.

De meeste studenten betalen een fortuin voor een bezemkast. En dat is niet de bedoeling. Studenten moeten betaalbaar kunnen wonen. Er is al jaren een tekort aan studentenwoningen, maar toch kiezen gemeenten ervoor om het aantal studentenhuizen in de binnenstad te beperken. Wij willen dat gemeenten juist weer ruimte maken voor studentenhuizen in binnensteden.

Twee vliegen in één klap

Als we goed kijken naar hoe we de ruimte in onze steden gebruiken is er genoeg plek om te wonen. Onderzoek wijst uit dat maar liefst 1 op de 10 winkels in de Brabantse binnensteden leeg staat, het hoogste percentage in 20 jaar tijd. Deze duizenden vierkante meters leegstand vreten aan de leefbaarheid van onze binnensteden. Dat is extra wrang als je bedenkt dat boven die onbenutte winkels ook heel goed die kamerzoekende student zou kunnen wonen.

We hebben nu dus een uitstekende kans om twee vliegen in één klap te slaan door leegstaande winkels om te bouwen tot studentenhuizen. Dat zorgt niet alleen voor meer studentenwoningen, maar gaat ook de leegstand tegen. Studenten kunnen dan gewoon weer wonen in de stad waar ze studeren en onze binnensteden krijgen de impuls die ze nodig hebben. Zo’n kans moeten we met beide handen aangrijpen.

Het is tijd dat politici met de neuzen dezelfde kant op kijken. Alleen door samen te werken kunnen we het woningtekort en het tekort aan studentenkamers oplossen. Zo kun je als student fijn wonen in de stad van je studie. En kun je na je studie een woning vinden in de plaats waar je wilt.

Beeld: William Fortunato