Ellen Hezemans

Ellen Hezemans - Beeld: Raoul Hollants

Mijn naam is Ellen en ik ben een trotse Eindhovenaar die Eindhoven trots wil maken.
Ik ben een kersvers D66 lid, met weinig ervaring, beperkte politieke kennis en wellicht voor veel D66 leden onbekend. Ik heb wél een sterke mening over mijn/onze stad.
Van de kunst en muziek in de Effenaar, de jeugd in de wijk het Karregat, de iconische design evenementen, het tekort aan woningen tot aan de vergroening in de binnenstad. Ik wil graag over van alles (nog) meer te weten komen en me inzetten om de stad nog een stukje mooier én beter te maken voor alle Eindhovenaren.

• 26 jaar
  • Eindhoven
  • Zij/haar

Hoe wil ik Eindhoven een (nog) fijnere plek maken? Door met beide voeten op de grond samen met de Eindhovenaar te kijken waar de kansen van de stad liggen.
Maar wie is nu die Eindhovenaar? De TU/e student, de vluchteling, de werkende, de woningzoeker, de dakloze, de starters én de topman van d’n DAF. Kortom Eindhoven is een diverse stad met verschillende belangen. Een ding is zeker elke Eindhovenaar heeft recht op dezelfde kansen.
Daarnaast is Eindhoven dé designstad van Nederland. Van de Dutch Design Week, de intieme show bij ’t Rozenknopje, het lichtfestival GLOW, de moderne kunst in het van Abbemuseum tot aan de singer-songwriter bij jouw om de hoek. Eindhoven is vooruitstrevend op het gebied van kunst en cultuur, laten we dit dan ook de aandacht en prioriteit geven die het verdient.

Wat is je lievelingsplek in Eindhoven?

De binnenstad! Hier komen de uiteenlopende wijken samen met een vleugje Eindhovense gemoedelijkheid. Ik ben trots als ik op het 18 Septemberplein loop, op zaterdagavond een dansje waag op ‘de langste uitgaansgelegenheid straat’ van Nederland, of de Design Academy van de stad bezoek.

Welke kansen zie jij voor Eindhoven?

Ik zie een kans dat iedere Eindhovenaar een vergelijkbare basis krijgt, waardoor men de mogelijkheden kunnen pakken die er zijn. #LaatIedereenVrijMaarNiemandVallen

Daarnaast zie ik een kans om het onderwijs in Eindhoven ‘beter’ te koppelen aan jeugdzorg. Wachtlijsten dragelijker maken en meer praktijkondersteuners die nodige hulp kunnen bieden.

De kunst en cultuur kans waar we Eindhoven niet alleen tijdens evenementen groots op de kaart zetten, maar de bruisende designstad mag er altijd zijn.

Wat zijn zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Kansengelijkheid & inclusie in Eindhoven: iedere Eindhovense doet ertoe, krijgt dezelfde kansen ongeacht etniciteit, leeftijd, opleidingsniveau of seksualiteit.
  • Kunst & Cultuur: dé designstad van Nederland verder uitdragen zodat het de aandacht en prioriteit krijgt dat het verdient.

Wat betekent D66 voor jou?

D66 = #1 vrijheid; de partij die staat voor de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn.
D66 = kansengelijkheid; iedere individu is evenveel waard en hoort dezelfde kansen te krijgen.
D66 = dé onderwijs-held; kansrijk onderwijs voor iedereen
D66 = de partij die durft te investeren in kunst & cultuur

Wat is je favoriete serie?

The Handmaid’s Tale. De serie gaat over het leven in de Republiek Gilead, onder het bewind van religieuze fundamentalisten. Door grootschalige milieuvervuiling zijn de meeste vrouwen onvruchtbaar geworden. Vrouwen die nog wel vruchtbaar zijn, zijn slaven, hun enige doel in het Gilead-leven is om baby’s te produceren. De serie gaat over onderdrukking, opstand, verandering en hoop. Een aangrijpende semi-realistische drama!

Welk cultureel evenement mogen we niet missen?

GLOW lichtkunstfestival. Het laatste grote evenement in Eindhoven, dit jaar weer anders dan anders met als thema ‘Moved by Light’, niet voor niets want GLOW groeit, anticipeert, verandert en strekt zich uit. Dit jaar kon je je eigen pad samen stellen, om alle GLOW-installaties te bekijken, je loopt dus niet achter de grote massa aan, coronaproof en typisch Eindhovens.
Ik geniet het meest van de GLOW projecten die door studenten en onbekende kunstenaars zijn gemaakt. Als je net iets beter kijkt zie je het verhaal, het onderzoek of de achterliggende boodschap van het project.