Bedrijfsbezoek D66 bij Plukon convenience Dronten

Op 3 oktober j.l. is een groepje leden van D66 op bedrijfsbezoek geweest bij Plukon Convenience Dronten. Ciska Hovestadt, Ben Donatz, Luc van der Wal en Rob van der Schans werden ontvangen door de site manager Harm Kuipers. Een uiterst enthousiaste manager die alle tijd nam om ons te vertellen over het veelzijdige bedrijf Plukon.

Over Plukon

Het bedrijf is circa 130 jaar geleden begonnen als handel langs de deuren met eieren, gevogelte en kipproducten. Inmiddels zijn zij een heel sterke en internationale marktspeler op het gebied van convenience (gemaksvoedsel) waarbij kip niet altijd meer de hoofdrol speelt. Merknamen die in het verleden zijn gevoerd roepen misschien een blik van herkenning op: Friki, CeBeCo en Fresh Care. De eerste twee waren nog echt op kip gericht. Maar met de komst van de Van der Staaij groep verschoof het accent naar versproducten. Zo leveren zij aan o.a. Albert Heijn, Lidl, Aldi, Carrefour en Plus verpakte slamelanges, maaltijdsalades en stoommaaltijden.

Een aantal van die producten wordt in Dronten vervaardigd. Nog een paar cijfers; in Dronten wordt 80 ton groenten per dag verwerkt en werken er circa 300 mensen waarvan circa 80% arbeidsmigranten zijn.

Opvallend

Opvallend was het signaal dat de gemeente bij hen nagenoeg onzichtbaar is. Een ander -verontrustend- signaal is de leveringszekerheid van stroom. Het bedrijf opereert uit duurzaamheidsoverwegingen vrijwel zonder gas. Binnenkort hoopt men een aanzienlijke hoeveelheid zonnepanelen te plaatsen, maar vanuit Liander komen ernstige signalen dat de leveringszekerheid / teruglevering van energie over circa drie jaar tot grote problemen gaat leiden. D66 wil weten in hoeverre dat voor andere bedrijven ook geldt en wat dit betekent voor nieuw te vestigen bedrijven. Hierover zijn schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Beeld: Plukon Dronten