Bollenteelt

Geen steun voor intentieverklaring Duurzame bollenteelt Drenthe
D66 vindt dat de provincie niet goed omgaat met het dossier over Duurzame Bollenteelt Drenthe. Het college van Gedeputeerde Staten (GS) heeft een brief gestuurd naar Provinciale Staten (PS) waarin ze €750.000 beschikbaar willen stellen voor een goedbedoeld initiatief. Er is ook een intentieverklaring ondertekend, maar volgens D66 worden er geen concrete doelen of resultaten afgesproken.

Een belangrijk onderdeel van het programma Duurzame Bollenteelt is het bevorderen van de dialoog tussen telers en omwonenden. Dit blijkt echter niet goed te werken, zoals blijkt uit een onderzoek van de Rekenkamer, dat concludeerde dat omwonenden niet voldoende zijn betrokken bij het programma. Dit wordt bevestigd door het feit dat in de nieuwe intentieverklaring van GS wederom geen afspraken zijn gemaakt over de betrokkenheid van omwonenden of natuurbeschermingsorganisaties.

D66 vindt dat de provincie meer verantwoordelijkheid moet nemen. Het is niet eerlijk om inwoners en telers tegenover elkaar te zetten, zonder een duidelijke regie van de overheid. Er had eerst een gesprek moeten plaatsvinden met PS, omwonenden en natuurbeschermingsorganisaties, voordat er een intentieverklaring werd ondertekend.

D66 is van mening dat GS de schade aan mens en milieu door het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen niet voldoende aanpakt. Dit is in strijd met de taak van de provincie om een evenwichtige toedeling van functies aan locaties te bevorderen en te bewaken.

D66 vindt dat er een duidelijke visie en regie nodig zijn voor een duurzaam perspectief voor zowel inwoners als agrarisch ondernemers. Als er twijfels zijn over gezondheidsrisico’s, moet de volksgezondheid voorop staan, niet de economische belangen. D66 kan de door GS ondertekende intentieverklaring dan ook niet ondersteunen.

Exploitatiebijdrage spoorverbinding Emmen-Rheine

Het voorgestelde plan voor de spoorverbinding tussen Emmen en Rheine is een belangrijke stap in de besluitvorming van 2024. D66 is, zoals eerder aangegeven, een groot voorstander van deze grensoverschrijdende spoorverbinding.

Voor D66 staat duurzaamheid centraal. Deze spoorlijn biedt een milieuvriendelijke oplossing voor snel grensoverschrijdend personenvervoer, geheel in lijn met onze visie op een Europa zonder interne controles en obstakels.

De hogere jaarlijkse financiële bijdrage die nu gevraagd wordt, krijgt onze steun. Door positief te besluiten, vergroten we de kans dat deze spoorverbinding in december 2026 daadwerkelijk operationeel zal zijn.

Wij vinden het vanzelfsprekend dat het Rijk, in lijn met de belofte ”elke regio telt” zal bijdragen aan de jaarlijkse exploitatiekosten van €250.000. Het argument dat deze spoorlijn vooral een regionaal belang dient, is niet houdbaar. Bijna alle Nederlandse spoorlijnen hebben een regionaal karakter, maar juist deze verbinding heeft ook een nationaal en internationaal belang.

D66 doet daarom een dringend beroep op de regeringspartijen – VVD, BBB en PVV – om hun belofte waar te maken en met een bijdrage te zorgen dat ”elke regio telt” geen loze slogan blijft.

Tot slot bevestigen wij dat Gedeputeerde Staten (GS) op onze volledige steun voor dit voorstel kunnen rekenen.

Landbouwkoers

Bij D66 zien we in de huidige landbouwkoers een mooie beschrijving van de ”koers van de dag”. Maar eerlijk gezegd, lijkt het erop dat de politieke wind bepaalt waar we heen gaan. Serieuze keuzes worden ontweken, en het vermijden van spanningen lijkt belangrijker dan richting geven. Geen ruimtelijke vertaling – want ja, dat zou te veel opschudding geven – en zo blijven we vooral de kool en de geit sparen.

Toch hebben we een paar opmerkingen, zoals je van D66 mag verwachten. Er wordt veel gesproken over ‘innovatie’, maar wat betekent dat nou echt? Doelgericht sturen doen we al. Innovaties zoals stalsystemen en de Lely Sphere zijn met staatssteun in de markt gezet, maar blijken niet te doen wat ze beloven. Waarom lezen we geen écht vernieuwende ideeën, zoals steun voor boeren die inkomsten verliezen door het wegvallen van teruglevering van zonne-energie? Of waarom mogen boeren geen hogere windmolens plaatsen, zodat zij ook ‘s nachts stroom kunnen opwekken?

En dan zijn er nog zaken die helemaal worden genegeerd. Wij willen antwoorden:

1. Europese zaken
Nederland heeft in Europa afgesproken om in 2030 15% biologische landbouw te hebben. Momenteel zitten we op 4%. Hoe gaat Drenthe in vijf jaar bijdragen aan dat doel? Waar staat dat in deze landbouwkoers?

2. Systeemverandering
Op pagina 30 van de landbouwkoers wordt een ”stip op de horizon” beloofd. Maar eerlijk gezegd lijkt die stip niet verder dan de boeg van het schip te komen. Waar is de samenwerking met de toeleverende bedrijven zoals leveranciers van bestrijdingsmiddelen, meststoffen en veevoer, maar ook banken zoals de Rabobank? Zij zijn mede de veroorzaker van de huidige problemen. Wat is er afgesproken aan de landbouwtafel over hun bijdrage aan de oplossing?

3. Niet-duurzame hulpstoffen
Er wordt vaag gesproken over ”niet-duurzame hulpstoffen”. Is dat de nieuwe naam voor gewasbeschermingsmiddelen en giftige cocktails? Hierover lezen we niets concreets dat inwoners en deskundigen geruststelt.

Voorbereidingsbesluit Provinciale monumenten Drenthe

D66 Drenthe spreekt zich uit voor het uitbreiden van de provinciale monumentenlijst en ondersteunt het voorstel om specifieke panden en objecten als monument aan te wijzen. Het is immers al geruime tijd geleden dat er nieuwe provinciale monumenten zijn toegevoegd, de laatste toevoeging dateert uit 2017.

Wij constateren echter dat de participatie in dit proces beter had gekund. Zo is gebleken dat sommige gemeenten pas via berichtgeving van RTV Drenthe, naar aanleiding van de besluitenlijst van Gedeputeerde Staten (GS), op de hoogte zijn gesteld. Dit is een werkwijze die volgens D66 verbetering behoeft.

Hoewel wij het voorstel om de monumenten aan de lijst toe te voegen steunen, kunnen wij ons niet vinden in het plan om de bevoegdheid tot het nemen van een voorbereidingsbesluit te delegeren aan GS. Het aangevoerde argument dat een monument sneller kan worden aangewezen in geval van sloop, achten wij niet valide. Bij sloop van meer dan 10m3 of bij vrijstaande bouwwerken groter dan 100m2 is immers altijd een sloopvergunning nodig. Dit biedt voldoende tijd om een besluit aan Provinciale Staten (PS) voor te leggen.

Kortom, D66 steunt de uitbreiding van de provinciale monumentenlijst, maar dringt erop aan het delegatiebesluit in te trekken.