Schoolpleinen van de toekomst

Bij de investeringsagenda 2020 was de fractie D66 enthousiast om de schoolpleinen van basisscholen te vergroenen. Met de motie in 2021 voor het vergroenen van schoolpleinen bleek er steun vanuit de Staten om schoolpleinen te vergroenen.

Groene schoolpleinen voor de ontwikkeling van kinderen, de omgeving en het klimaat

Groene schoolpleinen hebben veel voordelen voor de ontwikkeling van kinderen, maar daarnaast ook voor de omgeving van de school en het klimaat als geheel. Het samen bedenken, inrichten en uitwerken van het groene plein met de kinderen, ouders en bedrijven in het dorp of de stad geeft verbinding en saamhorigheid. Gebleken is dat juist die samenwerking ook maakt dat men zich samen verantwoordelijk voelt voor het instant houden van het plein en er goed voor de groene pleinen wordt gezorgd.

Keuzevrijheid

Voor D66 is keuzevrijheid voor scholen belangrijk.

• Hebben de scholen keuzevrijheid met welke organisatie ze hun plein willen vergroenen. Dat kan IVN Noord/SportDrenthe/Stichting Kunst & Cultuur Drenthe zijn, maar ook een andere organisatie.
  • Die keuzevrijheid betreft ook de invulling, in welke vorm dan ook met betrekking tot educatie.

Co-financiering

Voor scholen is het fijn als er een blauwdruk ligt. Niet elke school heeft 20.000 euro als cofinanciering. Wij willen ervoor pleiten om de cofinanciering als school ook in natura te kunnen leveren, zoals menskracht, machines en materialen die geleverd worden door bedrijven uit de omgeving van de school. Sponsoring kan op verschillende manieren tot stand komen. Wij lezen in dit plan niet of er voorwaarden worden gesteld aan de cofinanciering. Juist de participatie van de bedrijven en mensen om de school heen lijkt ons kansrijk en gewenst. Dat heeft in ieder geval één school aangegeven waar wij op werkbezoek zijn geweest.

Grote belangstelling
Wat doen we met een mogelijk wachtlijst?

In het statenstuk lezen wij dat er veel belangstelling is van scholen en dat gemeenten en de organiserende organisaties waarschijnlijk een keuze moeten maken. Wij horen graag waar de keuze op is gebaseerd, hoe transparant de keuze wordt gemaakt. Het verbaast ons dat de gemeente Meppel geen onderdeel van het voorstel is, wij hebben van de wethouder onderwijs in Meppel begrepen dat er ook in Meppel scholen zijn die belangstelling hebben. Wilt u dit toelichten?

Wij zijn benieuwd of er inmiddels een wachtlijst van scholen is, mocht het budget onvoldoende zijn dan horen wij dat graag. D66 stelt hiervoor graag extra middelen beschikbaar.

Standpunt D66 Drenthe

D66 stelt de 800.000 euro graag beschikbaar voor het vergroenen van schoolpleinen en zijn het eens met de begrotingswijziging die daarvoor nodig is.

Schoolpleinen
Revolutie Drenthe

Schoolpleinen Revolutie Drenthe is een project waar scholen aan kunnen deelnemen om van hun schoolpleinen buitenlokalen te maken. Op dit moment is het aantal scholen in het huidige voorstel beperkt tot 30 scholen.

Meer informatie over dit project vind je hier.