Keti Koti 2023: Historisch moment

Fotocollage van 1 juli 2023. Te zien zijn de Koning, beelden uit het Oosterpark, Onitcha Ramautarsing tijdens het Diemnse inclusiediner en een plaatje over Keti Koti.

Keti Koti 2023 - Een fotocollage van 1 juli 2023. Beeld: Onitcha Ramautarsing

Historisch moment

Uiteraard waren de excuses van Koning Willem-Alexander tijdens de Nationale Herdenking op 1 juli 2023 in Amsterdam een historisch en voor velen ontroerend moment. ‘Ten kon drai’ zei hij, ‘den keti koti fu tru’. Dat wil zeggen: de tijden zijn veranderd, de ketenen zijn nu echt verbroken. Raadslid Onitcha Ramautarsing was erbij aanwezig in het Oosterpark: ‘De woorden van de koning kwamen echt binnen. Menigeen, ik ook, pinkte een traantje weg en je voelde als het ware dat geschiedenis op dat moment geschreven werd. Voor iedereen die pijnlijke gevolgen van het koloniaal verleden ondervonden heeft en ik hoop ook voor iedereen die dat nu nog niet zo voelt.’

Herdenken èn vieren in Diemen

Historie werd ook in Diemen geschreven. Op 30 juni vond op het plein voor het gemeentehuis de eerste herdenking van het slavernijverleden in Diemen plaats met een plengoffer en toespraken. Gevolgd door een smakelijk inclusiediner op 1 juli in Theater de Omval. Zowel de herdenking als het diner zijn met waardering en enthousiasme ontvangen door de deelnemers en aanwezigen.

Herdenkingsjaar Slavernijverleden

Deze activiteiten markeerden ook in Diemen de start van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden (van 1 juli 2023 tot 1 juli 2024). In de Tweede Kamer heeft D66 samen met GroenLinks initiatief genomen tot het herdenkingsjaar. In Diemen worden gedurende dit jaar verschillende activiteiten georganiseerd, waaronder een Keti Koti Dialoogtafel voor Diemenaren. Ook is er ruimte voor andere passende ideeën van inwoners. D66 Diemen draagt alle activiteiten in dit kader een warm hart toe. Alles wat bijdraagt aan een inclusieve gezamenlijke toekomst in ons mooie Diemen (èn daarbuiten) juichen we toe. Uiteraard leveren wij ook input, doe jij met ons mee?

21.12.2023

Op 21 december heeft D66 samen met GroenLinks en de PvdA een motie ingediend die het college oproept om de landelijke politiek te laten weten dat Diemen achter de Spreidingswet staat, omdat we vinden dat vluchtelingen in Nederland fatsoenlijk opgevangen moeten worden.

21.12.2023

Toont 6 van 54