Eerste 100 dagen als raadsleden

De verkiezingen zijn al weer ruim 100 dagen geleden. In dit berichtje vertellen we je graag hoe de fractie van D66 deze eerste periode heeft beleefd.

De fractie

We combineren de frisse moed van nieuwe leden (Sarie Muijs en Onitcha Ramautarsing) met de kennis en kunde van ervaren leden (Rick Poelwijk, Herman Berkhout en wethouder Jeroen Klaasse). Alle vier de fractieleden en de wethouder zijn vol nieuwe energie van start gegaan. Jeroen eerst als raadslid, en nu als wethouder van het nieuwe college. Toen Jeroen wethouder werd kwam er ook plek in de fractie voor Herman. Inmiddels is Francus ook fractieopvolger geworden. Nu is ons team helemaal compleet.

De nieuwe fractie van D66, net na de verkiezingen. Beeld: D66 Diemen

Onderhandelingen

Vlak na de verkiezingen zijn we meteen aan de slag gegaan met de coalitieonderhandelingen. Een intensieve tijd, waarin we hard hebben gewerkt om de beloftes die D66 tijdens de verkiezingen heeft gedaan na te komen. Dat is goed gelukt en D66 Diemen is dan ook erg blij met het resultaat. Met D66 in de coalitie gaan we investeren in kansengelijkheid, woningen bouwen, komen we in actie voor het klimaat en zorgen we ervoor dat de lokale kracht van Diemen in stand blijft.

Jeroen Klaasse net na zijn benoeming tot wethouder in het nieuwe college Beeld: Rick Poelwijk

Debatten en vergaderingen

Tegelijkertijd werden natuurlijk de eerste debatten gevoerd. De eerste weken als gemeenteraadslid stonden voor ons in het teken van flink wat stukken lezen, veel avonden vergaderen en vooral veel kennis vergaren over het reilen en zeilen binnen de gemeente. We zijn wijzer geworden. We hebben daar ook al onze eerste kleine wapenfeiten binnen. Zo heeft de burgemeester na vragen van D66 toegezegd dat hij wil voorkomen dat onbewuste vooroordelen een rol spelen in de data die wordt gebruikt bij handhaving en dat hij gaat onderzoeken welke middelen hij hiervoor kan gebruiken.

Ontmoetingen

En natuurlijk zijn we ook in gesprek gegaan met Diemenaren. Dat deden we tijdens de coalitieonderhandelingen en daar zijn we mee door gegaan. We hebben veel mensen leren kennen die kleur geven aan Diemen. Een hoogtepuntje was de iftar die georganiseerd werd door Islamitische stichting Al Hidayat.