Leonne van Vlimmeren

Leonne van Vlimmeren - Beeld: Eigen beeld

Leonne van Vlimmeren (34) zet zich als diplomate in voor de Nederlandse belangen wereldwijd. Zij weet door haar tijd in Hong Kong, Iran, de Filippijnen, Brussel en nu Oostenrijk hoe het is op afstand van de Haagse politiek te staan. En dat terwijl in Den Haag wordt besloten over zaken die ook Nederlanders in het buitenland aangaan. Daarom wil Leonne die stem in de Eerste Kamer laten horen.

• 35 jaar
  • Wenen

Een stem op Leonne betekent een stem op de D66-kernwaarden ‘vrijheid’, ‘gelijkheid’ en ‘zelfbeschikking’. Deze waarden zijn ook voor Nederlanders in het buitenland belangrijk. Denk aan besluitvorming over pensioenen, grensoverschrijdend openbaar vervoer, en aan hoe Nederland het LGBTI-beleid internationaal uitdraagt. Wat betreft zelfbeschikking medeondertekende Leonne onlangs een burgerinitiatief om abortus als mensenrecht in Europese verdragen vast te leggen.

D66 kan al jaren op Leonne bouwen. Zij begon haar D66-carrière in 2013 in het team van Europees fractievoorzitter Sophie in ’t Veld. Daarna werkte Leonne tot 2017 voor de Tweede Kamer- en Europese D66-fracties.