Wie zoekt er een woning?

Er is een groot tekort aan woningen in Nederland en ook in Brummen. Via allerlei media lezen en horen we hier vaak over. Onze wethouder, Ingrid Timmer, doet haar best om meer woningen in Brummen te krijgen. Tijdelijke woningen in Eerbeek voor Oekraïense ontheemden en spoedzoekers, maar ook diverse projecten met Veluwonen en ontwikkelaars. Als raadsleden komt het dan voor dat we bestemmingsplannen moeten wijzigen om deze projecten mogelijk te maken.

Het wijzigen van bestemmingen maakt veel los onder de inwoners. Een voormalig winkelpand wijzigen in appartementen? De buurtbewoners komen inspreken. De bestemming van onbebouwde kavels wijzigingen zodat er gebouwd kan worden? Spandoeken ter plaatse en veel insprekers in de raad. Belangrijk in onze democratie dat mensen hun stem kunnen laten horen. En dan niet alleen wanneer er verkiezingen zijn, maar ook wanneer het om hun directe leefomgeving gaat. Heel erg goed dat inwoners tijd en energie steken om ons als raadsleden hun kant van het verhaal te laten horen.

Er is alleen een andere kant van het verhaal die onderbelicht is: de toekomstige bewoners waarvoor we willen bouwen. Deze mensen hoor je niet en dat is ook wel logisch omdat ze er nog niet zijn. We weten nog niet wie er komen wonen wanneer bouwplannen zijn afgerond. Hoe kunnen we dan rekening met hen houden en hun kant van het verhaal horen? D66 wil proberen hier wat aan te doen en daarom hebben we een motie ingediend om deze woningzoekenden ook een stem te geven. De wethouder wil dit graag doen, maar weet ook nog niet goed hoe.

Daarom bij deze een oproep: ben jij of ken jij iemand die een woning zoekt en nu nog geen eigen woning heeft of huurt? Dus iemand die uit het ouderlijk huis wil uitvliegen of iemand die uit het buitenland terugkomt of uit een gebroken relatie wil? Mail naar [email protected] en vertel ons meer over de woning waar jij of degene die jij kent naar op zoek is. Dat hoeft niet in Brummen te zijn, het gaat erom dat er een woning gezocht wordt. Wat zijn de minimale eisen waar een woning aan moet voldoen? Wat zou een fijne extra toevoeging zijn? We horen het graag. Ook als je andere ideeën hebt hoe je de stem van de woningzoekende beter kunt laten horen in de gemeenteraad.

Beeld: D66