Betaalbaar wonen

Bekijk de video

Bekijk de video: betaalbaar wonen voor iedereen. - Beeld: D66 Breda

De meeste mensen zijn niet veeleisend als het op hun huis aankomt. Je wil gewoon lekker wonen in de omgeving van je werk of studie, voor een betaalbare prijs. Maar de laatste jaren is dat voor veel mensen onmogelijk geworden. Een betaalbaar huis vinden in de wijk waar je werkt, of zelfs maar in de stad waar je studeert, is niet meer te doen. Prijzen rijzen de pan uit en de wachtlijst voor sociale huurwoningen is ellenlang. Starters en studenten, agenten en verpleegkundigen, leraren en pensionado’s komen daarmee voor een onmogelijke opgave te staan. In een Breda waar we niemand laten vallen is dat een onacceptabele situatie.

Nieuwe huizen in aanbouw bij Breda station - Beeld: D66 Breda

Heel veel nieuwe huizen bouwen

Breda is namelijk een prachtige stad waar veel mensen willen wonen. Dat betekent dat we keuzes moeten maken in hoe we met onze ruimte omgaan. We willen tenslotte dat iedereen die dat wil in Breda kan komen wonen. Tegelijkertijd willen we ook dat Breda de prachtige stad blijft waardoor mensen hier zo graag zijn. Dat betekent dat we meer huizen op minder ruimte moeten bouwen.

Sneller bouwen

Daarom moeten we aan de slag. Dat doen we dus allereerst door snel veel meer betaalbare huizen te bouwen. Nu vreet zo’n bouwproces alleen nog aan alle kanten tijd. Wat D66 betreft verkorten we deze ingewikkelde processen, zodat er zo snel mogelijk meer nieuwe huizen bijgebouwd kunnen worden. De tijd en capaciteit die daarmee vrij komt, kunnen we dan weer nuttig gebruiken om onze stad te ontwikkelen.

Flexibel bouwen

We gaan dus wat D66 betreft heel veel nieuwe huizen bouwen. Dat doen we nu voor doelgroepen waar de nood het hoogst is, zoals starters en senioren. Maar de huizen die we nu bouwen, staan er nog minstens 40 jaar. Dat betekent dat we bij het bouwen onze blik op de toekomst moeten houden. Zo zorgen we niet alleen nu, maar ook in de toekomst voor voldoende geschikte huizen in Breda.

Bestaande gebouwen beter gebruiken

Breda staat vol met prachtige gebouwen die nu worden gebruikt voor bijvoorbeeld een winkel of voor horeca. De ruimte in die gebouwen kan ook makkelijk benut worden om in te gaan wonen. Daar staan nu alleen nog wel een paar regels voor in de weg. Daarom moeten we een aantal keuzes maken om onze ruimte slimmer te gebruiken.

Kiezen

Dit zijn de keuzes van D66 Breda. Wij kiezen voor een Breda waar iedereen fijn kan wonen in een betaalbaar huis. Voor een Breda waar iedereen vrij is, maar we niemand laten vallen. Op 14, 15 en 16 maart is de keuze aan jou. Jouw steun is nodig om deze ambities om te zetten in realiteit. Dat is broodnodig.