Werkbezoek Landschotse Heide

Op vrijdag 22 september waren Statenleden Dianne Schellekens en Kasper van de Langenberg aanwezig bij een veldbezoek in natuurgebied de Landschotse Heide nabij Middelbeers.

Beeld: Kasper van de Langenberg

Het is mooi om te zien en te horen hoe partijen in de zogenaamde Gebiedsgerichte Aanpak (GGA) gezamenlijk werken aan het versterken van het natuurgebied.

Want het is duidelijk dat het niet goed gaat met het gebied door onder meer verdroging. Dit probleem speelt in grote delen van Brabant. Het goede nieuws is dat er voldoende regen valt in Brabant. De uitdaging is echter om hiervan ook zoveel vast te houden dat het grondwaterpeil stijgt.
De droogte is mede een gevolg van klimaatverandering en verdroging aanpakken is hierbij de uitdaging. Die verdroging moet gekeerd worden door het natuurlijke watersysteem te benutten en te stoppen met de afvoer van water. Op dit moment leidt verdroging tot verandering van de bodem en de vegetatie en daardoor neemt ook de biodiversiteit af. We weten dat gedegen gebiedsgerichte aanpak tijd kost tijd, maar voor herstel en behoud van natuur hebben we die tijd niet.

Verdroging moet gekeerd worden door het natuurlijke watersysteem te benutten en te stoppen met de afvoer van water.

Dianne Schellekens

Qua oplossingen gaven de partijen ons daarom mee: Zorg dat de aanbevelingen van de droogtecommissie worden uitgevoerd (‘Zonder water geen later’), werk met alle stakeholders gezamenlijk aan oplossingen en zorg als provincie voor duidelijke doelen en instrumentarium.

We danken de Brabantse Milieu Federatie, Brabants Landschap, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer voor de toelichting en organisatie van deze inspirerende ochtend!

Beeld: Kasper van de Langenberg