Column Bas Otting: Uit het dossier

In de Kijk op Bodegraven-Reeuwijk verscheen vandaag onderstaande column van Bas Otting.

Van buitenaf zijn veel dingen een dossier en zo komen ze ook vaak bij ons als raadsleden binnen. Dikke documenten met daarin allerhande details, cijfers, visies enzovoort. Hele boekwerken worden geschreven voor een enkele raadsvergadering. Gelukkig hebben we een mooi computersysteem, maar het blijft spitten in de informatie.

Hoe anders is dat als je zo’n dossier zelf doormaakt. Als belanghebbende zoals dat zo mooi heet. Langzaam maar zeker kan je dan elk detail dromen. De beste samenvattingen die je leest zijn niet genoeg, want die missen nuance.

Onlangs zat ik als raadslid in zo’n dossier. Het Wierickepad, een wandelverbinding tussen Waarder en Nieuwerbrug, zou worden afgesloten. Als je het van een afstandje hoort denk je ‘waar gaat dit over?’ Toch is het voor de mensen die het aangaat een groot iets.  Een geliefd pad verdwijnt omdat er een overweg dicht moet.

Voor ons was het een dossier. Veel tekst met veel details. Pas toen we als raad hoorden hoe belangrijk zo’n verbinding is voor de inwoners gaat het leven. Door prettige, constructieve en positieve gesprekken met belangenverenigingen, inwoners en dorpsteam komt dan toch boven dat er iets aan te doen is. Dat er mogelijkheden zijn.

Gelukkig is het hier goed gekomen. Door innovatie, doorzettingsvermogen en goed overleg met alle betrokken partijen komt er nu een alternatief. Een onderdoorgang die straks de wandelaars weer dit eeuwenoude pad laat gebruiken.

En de moraal? Laat wat van je horen! Gebeurt er iets in je achtertuin of misschien net iets verder weg? Betrek ons. Of het nou gaat om een wandelpad, een dorpswinkel of een nieuwe woonwijk, laat het geen dossier zijn, maak het echt!