Bijdrage Algemene Beschouwingen voorjaarsnota 2025

Door Bas Otting

Geachte voorzitter, leden van de raad, inwoners van Bodegraven-Reeuwijk,

Bij deze beschouwingen is het een mooie gelegenheid om even terug te blikken op een uitdagende periode en vooruit te kijken naar de toekomst. Twee jaar geleden, net voor de verkiezingen, werd duidelijk dat onze gemeente diep in het rood stond. Grote leningen, die zouden oplopen tot bijna twee keer onze jaarbegroting, brachten ons gevaarlijk dicht bij een faillissement. De dreiging van provinciale interventie, met maximale lastenstijgingen en geen enkele ruimte voor investeringen, hing als een zwaard van Damocles boven ons hoofd.

We schrokken, en terecht. Na de verkiezingen hebben we de schouders eronder gezet. Met een stevige sturing op financiën, zijn we als gemeenteraad aan de slag gegaan om onze financiële situatie te verbeteren. En ik ben blij te kunnen zeggen dat de inspanningen vruchten afwerpen. De voorjaarsnota laat zien dat we op de goede weg zijn. We lossen onze schulden af en investeren tegelijkertijd in onze gemeenschap. Dat is een enorme prestatie, en daar mogen we trots op zijn.

Maar waar investeren we in?

Onderwijs
Allereerst investeren we in nieuwe, goede scholen. Onderwijs is de sleutel tot een betere toekomst voor onze jongeren. We willen dat elke jongere de beste kansen krijgt. Daarom blijven we inzetten op samenwerking met het onderwijs en het creëren van gelijke kansen voor iedereen. Dit betekent investeren in moderne onderwijshuisvesting en het ondersteunen van initiatieven die bijdragen aan de ontwikkeling van onze jongeren.

Cultuur
We blijven investeren in cultuur. We zetten de culturele commissie in haar kracht en laten hen meedenken.. We zijn eindelijk bezig om het Everthsuis op orde te krijgen en we verwachten een cultuurvisie op korte termijn.  We rekenen er op dat het cultureel platform uiteindelijk zal gaan leiden tot een cultuurbeleid voor álle inwoners in alle breedte.

Duurzaamheid
Daarnaast investeren we in duurzaamheid. We willen onze omgeving beschermen en onze ecologische voetafdruk verkleinen. Dit doen we niet alleen door te investeren in groene energie, maar ook door bestaande gebouwen te verduurzamen en nieuwe duurzaamheidsprojecten te ondersteunen. Denk hierbij aan zonnepanelen op daken, energiebesparende maatregelen en het bevorderen van circulaire economie-initiatieven. Het belang van regionale samenwerking hierover staat voor ons centraal.

Woningbouw
Wonen is een andere prioriteit. Iedereen verdient een fijne plek om te wonen, inclusief  onze jongeren. Daarom zetten we in op woningbouw die past bij de behoeften van onze gemeenschap. Dit betekent niet alleen méér woningen, maar ook betaalbare en duurzame woningen. We willen dat onze jongeren in onze kernen kunnen blijven wonen, in een gezonde en groene leefomgeving.

Gemeentelijke diensten en infrastructuur
Verder investeren we in onze gemeentelijke diensten en infrastructuur. Dit betekent dat we blijven werken aan veilige wegen, goede bereikbaarheid en efficiënte dienstverlening. Onze inzet is erop gericht om de leefbaarheid in onze dorpen en wijken te verbeteren. We willen dat iedereen zich thuis voelt in Bodegraven-Reeuwijk, ongeacht waar of hoe men woont.

Sociaal domein
We zijn trots op ons sociaal team en iedereen die echt iets betekent voor het welzijn van onze inwoners. Wel blijft dit het dossier dat zelf ook goede zorg mag krijgen. We krijgen de vinger steeds maar niet op de zere plek, krijgen maar geen grip op het sociaal domein. Aangezien grip begint bij begrijpen roepen we weer op om nóg duidelijker informatie te delen en nóg beter te zorgen dat we precies weten wat we hier kunnen doen om het lek te dichten. We hebben goede hoop dat de gezamenlijke inkoop van jeugdzorg hieraan gaat bijdragen.

Financiële waakzaamheid
Maar laten we ook realistisch blijven; Door al die mooie investeringen lijkt het alsof de zorgen achter ons liggen, maar dat is niet waar. De realiteit is dat we nog steeds geen geld op de bank hebben. Met zorgvuldig budgetteren en bezuinigen waar mogelijk, kunnen we nét de dingen doen die we belangrijk vinden. We sparen nog steeds niets. We potten niets op, we leven van salaris tot salaris. Dat is prima, want zo doe je dat als je je schulden afbetaalt. Maar als we meer willen doen, moeten we meer lenen. En geld lenen kost geld.
We vragen in deze voorjaars nota ook meer geld van onze inwoners. Dat mag, de inflatiecorrectie is logisch. Maar gezien de verhogingen van de afgelopen jaren wil D66 wel dat we zo min mogelijk verhogen. We vinden dat de leges kostendekkend moeten zijn maar hebben ook respect voor de realiteit van de portemonnee van onze inwoners. We vragen daarom met name bij de verhoging van de afvalstoffenheffing aan het college om eerst nog eens goed te kijken waar nog te besparen valt voordat we de rekening opmaken. We vragen om vóór de begroting een nieuw, herzien en kostenbesparend voorstel hierover te sturen.

Ook de verhoging van de OZB boven de inflatiecorrectie willen we graag bespreken en zodra meer duidelijk is over de rijksbijdrage willen we deze eerst tegen het licht houden.
We moeten dus waakzaam blijven. Iedere euro die we uitgeven, moeten we goed over nadenken. Het is verleidelijk om meer te willen doen, maar dat kan alleen als we dat verantwoord doen.

Meer participatie
Wat volgens D66 beter kan is de participatie. We zullen dan ook een motie indienen om de participatie van onze inwoners te vergroten door middel van de Town Hall Meeting-methode. We willen dat in elke kern minimaal één keer per jaar een Town Hall Meeting wordt georganiseerd. De eerste aanzet die hiervan is geweest was, hoewel goed bedoeld, nog niet af. We willen een platform bieden waar inwoners in hun eigen kern direct in gesprek kunnen gaan met het gemeentebestuur. We willen dat ideeën en zorgen kunnen worden gedeeld en gehoord.

Deze Town Hall Meetings zullen ons helpen om dichter bij de mensen te staan en hun stem daadwerkelijk te laten horen in onze besluitvorming. Het is een belangrijke stap naar een meer betrokken en transparante manier van besturen.

Trots en toekomstgericht
Ik ben eigenlijk best trots op wat we al bereikt hebben. We doen wat we kunnen met wat we hebben en bouwen ondertussen aan een betere toekomst. Laten we samen blijven werken aan een financieel gezonde en duurzame gemeente. Dat maakt me blij, en ik hoop u ook.
Samen zorgen we ervoor dat Bodegraven-Reeuwijk een plek blijft waar iedereen vrij is, maar we niemand laten vallen. Dat is waar D66 voor staat, en dat is waar we ons voor blijven inzetten.

Dank u wel.