Klimaat en Verduurzaming

Klimaatverandering leidt tot meer hittegolven, droogteperiodes en extreme neerslag. Als we hier niet goed op inspelen, heeft dit invloed op de leefbaarheid van onze huizen en buurten, en daarmee op onze gezondheid. Verder zullen we onze energieconsumptie zoveel mogelijk terug moeten dringen om CO2-uitstoot tegen te gaan. Er wordt al het nodige gedaan: nieuwe woningen worden al aardgasloos gebouwd, er zijn al energiecoaches actief in de gemeente, inwoners kunnen aanspraak maken op subsidieregelingen voor isolatie, zonnepanelen en warmtepompen, en regionaal zijn gebieden aangewezen voor energieopwekking via zonneweides en windmolens. D66 vindt het belangrijk dat deze initiatieven voortgezet worden. Maar we willen dat de gemeente méér doet.

Energietransitie

In het kader van de energie- en warmtetransitie wil D66 Bloemendaal dat de gemeente in bebouwd
gebied ruimte vrijhoudt voor toekomstige ontwikkelingen, zoals buurtbatterijen, buurtwarmtepompen en energie-infrastructuur. Daarnaast wil D66 dat de gemeente inwoners helpt om hun
energieconsumptie terug te dringen.

• Meer elektrische deelauto’s, onder meer bij de stations
  • Meer oplaadpunten voor e-auto’s en (diverse formaten) e-bikes in de openbare ruimte van alle dorpskernen
  • Comfortabele, geasfalteerde ‘doorfietspaden’ die steden en regio’s verbinden, waardoor mensen minder snel de auto hoeven te nemen
  • Voortzetting en sterkere promotie van het loket ‘Bloemendaalzetstappen.nl’, dat inwoners inspireert en helpt bij het verduurzamen van hun woning
  • Ondersteuning met menskracht en middelen van burgerinitiatieven als De Energieke Burger, die inwoners helpen bij de verduurzaming van hun woning door onder meer energiebesparing.
  • Voldoende aandacht voor energiebesparing in de afspraken met woningcorporaties
  • Energiebesparing en duurzame energieopwekking bij scholen, bij de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan
  • Meer lokaal eigenaarschap bij de energietransitie, via bijvoorbeeld een energiecollectief, omgevingsfonds, individueel eigenaarschap of een omwonendenregeling
  • Een grote rol voor participatie bij de energietransitie.

Klimaatverandering

D66 wil dat de gemeente de negatieve gevolgen van klimaatverandering beperkt, en zet in op:

• Meer voorlichting aan inwoners over het voorkomen van wateroverlast
  • Het inspireren van inwoners om tuinen en tegelterrassen ‘waterdoorlatend’ in te richten, zodat regenwater snel weg kan en de riolen niet overstromen
  • De vervanging van ‘dichte’ bestrating in de openbare ruimte door waterdoorlatende bestrating, waar mogelijk
  • Het planten van bomen op strategische plekken in de dorpskernen en op schoolpleinen, omdat dit helpt tegen hittestress en wateroverlast en op korte termijn CO2 wegvangt.