Duurzame mobiliteit: Begin bij jezelf!

D66 krijgt steun voor voorstel om als gemeente zelf het goede voorbeeld te geven en medewerkers te stimuleren duurzaam naar het werk te gaan.

Vanavond stelde de gemeenteraad de nieuwe mobiliteitsvisie vast. Daarmee werken we aan het stimuleren en faciliteren van duurzamer vervoer.

Ga lekker op de fiets als het kan: het is duurzaam, gezond, en het neemt weinig ruimte in. Zo blijft er in de wijken genoeg ruimte over voor groen en voor speelplekken.

We zien dat er steeds meer mensen met de elektrische fiets gaan of gebruik maken van deelscooters. Die ontwikkeling willen we verder stimuleren. Meer intercity’s op station Beverwijk helpen ook om je duurzaam en snel te verplaatsen van A naar B.

En soms heb je gewoon de auto nodig. Door sterke ringwegen in en om de stad heen, rij je zo soepel mogelijk tot dichtbij je bestemming.

Werkgevers kunnen het mensen makkelijk maken om zonder auto naar het werk te komen, door deelauto’s en door gebruik van ov en fiets te belonen. D66 diende vanavond een voorstel in om als gemeente zelf het goede voorbeeld te geven met de eigen medewerkers. Dat voorstel werd breed gesteund. Het college wil er graag mee aan de slag. Blij met dit resultaat!