D66: Terug- en vooruitblikken

Het politieke seizoen 2022-2023 loopt – met de zomer in aantocht – op zijn eind. En hoewel raadswerk altijd doorgaat is het goed om af en toe achterom te kijken. 2022-2023 was het eerste jaar van een nieuwe bestuursperiode. Als raadsleden van de Bestse D66-fractie blikken we graag met je terug op wat ons heeft beziggehouden en natuurlijk kijken we als echte D66’ers ook alweer vooruit.

Beleidsakkoord

Aan de slag met het beleidsakkoord “We doen het Samen” D66 Best stelde na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022, samen met andere politieke partijen, een beleidsakkoord op. Dat akkoord met de titel: ‘We doen het Samen!’ wordt ondersteund door alle acht partijen in Best. De wethouders zorgen dagelijks voor de uitvoering van dit akkoord. Marius Ekamp, fractievoorzitter, legt uit: “Door de belangrijkste punten in het akkoord vast te leggen, kunnen we ons als raad concentreren op de zaken waar partijen van mening verschillen. Zo komen we in wisselende meerderheden tot politieke keuzes. Zo laten we zien dat het politieke gesprek op een inhoudelijke en respectvolle manier kan worden gevoerd, en daar hebben de inwoners van Best baat bij. We zijn er als D66-fractie trots op hoe onze wethouder, Jan-Willem Slijper, samen met de overige leden van het college en de ambtelijke organisatie, het akkoord uitvoert.

Inzet op woningbouw en ‘de schaalsprong’

We zien op alle fronten dat de gemeente door de groei een tandje bij moet zetten om te zorgen dat iedereen prettig kan blijven wonen in Best, ook in de toekomst. Dat vraagt om focus. De D66-prioriteit lag bij grote onderwerpen zoals de stationsomgeving, het Dorpsplein, woningbouw en het bestemmingsplan buitengebied. D66’ers proberen steeds een brug te slaan tussen verschillende perspectieven en belangen. Belangen kunnen soms schuren en daar gaan we altijd het gesprek over aan. Zo heeft de raad afgelopen jaar onder andere de uitgangspunten voor woongebied de Boomgaard vastgesteld. Pieter Meeuwis, D66-woordvoerder over wonen en ruimte zegt: “Voor de Boomgaard is een goed compromis gevonden tussen de noodzaak tot bouwen van extra woningen en het luisteren naar omwonenden (door minder logies voor arbeidsmigranten en minder hoge bebouwing)

D66’ers volop actief

Marlie Bongaerts kwam in maart 2022 voor D66 nieuw in de gemeenteraad. Zij nam eind vorig jaar samen met collega-raadsleden het initiatief om een fietsroute langs verschillende lokale verenigingen te organiseren en te luisteren naar de gevolgen van de stijging van de energiekosten voor die Bestse verenigingen. Onlangs, in juni, heeft de gemeenteraad een subsidieregeling vastgesteld om vrijwilligersorganisaties van onder andere sport- en cultuur te ondersteunen. “Erg mooi dat mede dankzij de input van de gesprekken met verenigingen dit geleid heeft tot een subsidieregeling en dat maatschappelijke organisaties uit Best nu een aanvraag kunnen doen”, zo blikt Marlie tevreden terug.

Ook Sjoerd Vrijburg werd in maart 2022 nieuw geïnstalleerd voor D66 in de gemeenteraad. In de vorige bestuursperiode was hij al burgerraadslid. Sjoerd is inmiddels een van de vaste (technisch) voorzitters van de raad. Samen met Lucas van Jongerenpartij JO en Steven van de PvdA/GL maakte Sjoerd zich sterk voor de bouw van meer woningen voor jongeren. Hij pleit ook voor maatregelen om huisjesmelkers tegen te gaan, zoals opkoopbescherming. Sjoerd, die in het dagelijks leven in het onderwijs werkt, heeft onlangs samen met andere raadsleden het evenement ‘Pizza en politics’ georganiseerd. Sjoerd legt uit: “Jongeren worden nog weleens vergeten tegenwoordig. Dat kan natuurlijk niet. Daarom willen we met Pizza & Politics met hen in gesprek over maatschappelijke onderwerpen. Waar moeten we volgens hen op focussen? Het was een succesvolle bijeenkomst met ruim 25 enthousiaste aanwezigen. Smaakt dus zeker naar meer!”

In het najaar van 2023 gaat de gemeenteraad de eerste contouren van de nieuwe stationsomgeving vastleggen. Er komen flink wat appartementen; over parkeren, wegen, groen, bouwhoogte en bushaltes moeten nog knopen doorgehakt worden. Afgelopen jaren was D66 kritisch over de plek en vorm van het nieuwe gemeentehuis. Wij hebben telkens kritisch gekeken naar de ontwikkelingen op het Dorpsplein. We zijn dan ook blij dat we, nu er een mogelijke samenwerking met Oirschot onderzocht wordt, ook pas op de plaats maken met de ontwikkelplannen van dit nieuwe gemeentehuis. Ook over woningbouw zal de raad zich buigen: waar kunnen flexwoningen komen en welke nieuwe locaties zijn nodig om 4100 woningen erbij te krijgen tot 2040. We kijken uit naar het komende politieke jaar en zullen u op de hoogte houden. Wilt u contact met de D66-fractie opnemen? Mail gerust naar: [email protected]

Marius Ekamp, Sjoerd Vrijburg, Marlie Bongaerts en Pieter Meeuwis - Fractie D66 Best tijdens zomerborrel 2023 Beeld: D66 eigen foto