Zet kunst in om aandacht te vragen voor het klimaatprobleem

D66 wil graag de discussie over de gevolgen van klimaatverandering aanwakkeren in de stad. Kunst is daar een ideaal middel voor. Kunst kan mensen aan het denken zetten over de gevolgen van hun handelen voor het klimaat. Wij hebben een advies ingediend samen met GroenLinks om op zoek te gaan naar een passend kunstwerk en deze in ons stadsdeel te plaatsen.

De gevolgen van klimaatverandering worden nu al steeds meer zichtbaar. Deze ontwikkeling gaat ook gevolgen hebben voor Amsterdam. Een stijgende zeespiegel, periodes van droogte en hevige regenbuien zijn de eerste tekenen van wat komt. Echter is niet alles door de overheid te reguleren. Er zou ook een verandering van gedrag moeten komen bij ons allen. Wij allen zijn verantwoordelijk voor onze manier van leven en zullen bij onze beslissingen vaker ook klimaat in overweging moeten nemen.

In deze tijd, zou kunst ons kunnen verlichten. Wij geloven dat Amsterdam toonaangevender moet zijn op dit vlak. Onze stad is een wereldstad en kan kunst inzetten om de inwoners en de hordes toeristen stil te laten staan bij het klimaatprobleem waar we tegen strijden.

Steden zoals Kopenhagen maken zich ook zorgen en willen hun bewoners aan het denken zetten over de gevolgen van de klimaatcrisis. In hun geval is er ook een grote kans tot natte voeten in de toekomst door waterspiegelstijging. Bankjes in de stad zijn daarom met 85 cm verhoogd en voorzien van een koperen plaquette met een waarschuwing: “Overstromingen zullen onderdeel van ons dagelijkse leven worden tenzij we iets doen aan ons klimaat”. De initiatiefnemers van het werk geven aan dat ze het gesprek over de klimaatcrisis willen aanzwengelen. Ook dichterbij huis heeft de stad Utrecht het kunstwerk the Skyscraper in huis gehaald. Een walvis van 11 meter gemaakt uit plastic afval steekt uit het water en herinnert mensen eraan dat plastic zwerfafval een groot, mondiaal probleem is.

Ook in Amsterdam zijn er verschillende initiatieven geweest. Maar juist in deze tijd ontbreekt er aan een toonaangevend kunstwerk, juist in ons stadsdeel. Amsterdam Zuid ademt kunst met alle musea en kunstinstellingen in dit stadsdeel. Daarnaast kan het veel bezoekers en inwoners bereiken. Het zou eventueel op het Museumplein kunnen staan, of misschien op de Zuidas, waar het juist alle passanten onderweg naar hun werk zou kunnen inspireren om het juiste voor het klimaat te doen.