D66 stelt vragen over toename straatroven tegen kinderen

D66-fractievoorzitter Dirk van Leeuwen vraagt welke maatregelen worden genomen tegen de recente toename van het aantal straatroven waar kinderen het slachtoffer van zijn. Het Parool berichtte op 8 november dat er een reeks berovingen had plaatsgevonden in de buurt van het Vossius Gymnasium en in het Beatrixpark. Voor de D66-fractie staat de veiligheid van leerlingen in Zuid voorop: iedere leerling moet veilig naar school kunnen in ons stadsdeel.

Maatregelen

Dirk heeft vragen gesteld over de maatregelen die worden genomen om op te treden tegen de daders van deze straatroven, maar ook maatregelen om deze berovingen in de toekomst te voorkomen. Daarnaast vraagt Dirk aandacht voor samenwerking met scholen, ouders en leerlingen in de preventie, en bij de opvang en begeleiding van slachtoffers.

“Straatroven hebben heel veel impact. Het kan niet zo zijn dat kinderen in Zuid daar slachtoffer van zijn.”

Dirk van Leeuwen, fractievoorzitter D66 Amsterdam Zuid

Veilig naar school

In veiligheid vrij zijn, staat centraal voor D66. Veiligheid is een absolute voorwaarde om in vrijheid deel te kunnen nemen aan de samenleving. De D66-fractie maakt zich zorgen over deze straatroven die gericht zijn tegen kinderen. Vrij zijn betekent dat je veilig over straat moet kunnen gaan. Dat geldt voor iedereen, maar in het bijzonder voor kinderen.

Het scholenstadsdeel

Stadsdeel Zuid is het ‘scholenstadsdeel’ van Amsterdam: in schooljaar 2019-2020 ging 40% van de VO-leerlingen in Amsterdam naar school in Zuid en was 34% van de VO-scholen gevestigd in Zuid. Ook vanwege de bijzondere positie van stadsdeel Zuid moet veiligheid op en rond scholen bijzondere aandacht hebben.

De D66-fractie maakt zich ook zorgen over de toename van de geregistreerde criminaliteit in het gebied waar het aantal straatroven is toegenomen. Een stijging is te zien in de wijken Apollobuurt, Scheldebuurt, Rijnbuurt en Prinses Irenebuurt/Zuidas. In drie van die buurten is ook het ervaren slachtofferschap toegenomen. Zie daarover ook de Verantwoording Veiligheidsindexen 2021.