D66 wil verduurzaming VVE’s vergemakkelijken

Iedereen die binnen een VVE aan verduurzaming is begonnen, weet dat het een heel stroef proces is. Het is lastig om antwoorden te vinden op vragen als “Wat is er allemaal mogelijk?”, “Hoeveel kost het?” en “Wat levert het op en kunnen we het wel betalen als VVE?”. Vica Reout vindt dat dit proces gemakkelijker moet worden gemaakt door haalbaarheidsstudies van andere VVE’s te delen met gelijksoortige gebouwen.

Haalbaarheidsstudies

De start van elk verduurzamingsproces voor VVE’s wordt vereenvoudigd door het doorlopen van een zogenoemd haalbaarheidsonderzoek. Dit gebeurt nog vooraf aan het stemmen over de verduurzamingsbeslissing. Zo’n onderzoek houdt in dat een expert in kaart brengt wat de mogelijkheden zijn voor verduurzaming door te kijken naar de staat van het gebouw en de energetische, bouwkundige en architectonische eigenschappen. Aan de hand daarvan komt er een rapport met drie scenario’s en de te verwachten kosten.

Gemeente helpt een handje

De gemeente Amsterdam ziet ook dat verduurzaming op dit moment maar moeizaam op gang komt bij VVE’s. Daarom zijn er haalbaarheidsstudies ingekocht waar bewoners zich voor kunnen inschrijven. Echter, deze zijn schaars en het proces van aanvragen verloopt moeizaam.

Zelfde type woningen

Vica Reout vroeg zich af waarom we voor elk gebouw een nieuwe studie uitvoeren, terwijl we in een wijk hele blokken met eenzelfde type woningen hebben staan. De studies mogen wegens privacywetgeving op dit moment niet openbaar gedeeld worden en daarom moet elke VVE opnieuw zelf het wiel uitvinden. Er zitten vaak wel kleine verschillen tussen gebouwen: één VVE heeft de kozijnen al vernieuwd en de ander heeft al een spouwmuur laten opvullen, maar grotendeels kunnen de elementen per gebouwtype worden overgenomen.

Opgevraagd advies

De stadsdeelfractie van D66 verzocht het Dagelijks Bestuur in Zuid om haalbaarheidsstudies aan te bieden voor gelijke gebouwtypen en daarin voor nieuwe deelnemers alleen de afwijkende elementen te onderzoeken. Verder verzochten we om de haalbaarheidsstudies zoveel mogelijk te anonimiseren na afloop en online te zetten, zodat een catalogus van studies wordt gemaakt waarin iedereen inspiratie op kan doen, of een andere manier te vinden om deze informatie te delen. Ook verzochten we om proactief VVE’s aan te spreken om mee te doen in de haalbaarheidsstudie van hun gebouwtype om in één keer meer gebouwen te kunnen bedienen. Dit advies is aangenomen in de stadsdeelcommissievergadering. Een mooie stap voorwaarts in de verduurzaming van woningen dankzij D66.