Aandacht voor broedplaatsenbeleid

Vanuit de centrale stad is het vernieuwde Atelier- en Broedplaatsenbeleid naar het stadsdeel gestuurd voor advisering. Onze stadsdeelcommissiefractie vindt kunst en cultuur belangrijk en ziet graag het aantal werkplekken voor kunstenaars in ons stadsdeel toenemen. Om goed advies te kunnen geven, hebben we een ronde tafelgesprek georganiseerd en daar mensen uit het werkveld voor uitgenodigd. Samen met andere fracties uit de stadsdeelcommissie hebben op zaterdag 9 december 2023 bij LOODS 12 op het Havenstraatterrein de ronde tafel gehouden en daarin waardevolle inzichten opgedaan voor het advies. Ook Jorieke van der Schaaf, fractievertegenwoordiger D66 uit stadsdeel Oost, was aanwezig om in deze kennis te delen.

Veertien mensen aan een tafel in een ruimte met rood en roze sfeerlicht

Beeld: Eefje van Kessel

De schaarste aan plekken om broedplaatsen, maar ook voldoende werkplekken voor de kunstenaars te creëren was meteen duidelijk. Het inkomen van kunstenaars is vaak niet toereikend voor het vinden van een woning en het huren van een atelier. Broedplaatsontwikkelaars gaven aan dat de plannen voor het toevoegen van ruimte voor kunstenaars vaak niet volledig worden uitgevoerd. Daardoor komt er in de werkelijkheid minder ruimte voor kunst beschikbaar dan gepland.

Het was inzichtelijk en constructief om het gesprek te kunnen hebben met de verschillende spelers in het veld en van de kunstenaars te horen waar ze echt behoefte aan hebben. Uiteindelijk zijn wij van mening dat wij als stadsdeel er meer voor terugkrijgen als we de creatievelingen in ons midden houden en daardoor als stad gaan floreren middels de kunsten.

Hieronder de belangrijkste punten uit ons advies aan het Dagelijks Bestuur in Zuid:

• Behoud en creëer meer broedplaatsen en atelierwoningen. Zorg dat het verdeeld is over het stadsdeel. De fractie vindt het belangrijk dat er juist in ons stadsdeel waar veel aanbod is van kunst er in de buurten meer ruimte is voor creatie. Broedplaatsen zijn daarbij een belangrijke verbinder in de buurt. We zien veel potentie voor Buitenveldert. De wijk heeft op dit moment geen broedplaatsen of atelierwoningen en dat zou een verrijking zijn. Bijvoorbeeld in de Kastelenstraat waar de winkeliers wegtrekken door teruglopende bezoekersaantallen.
  • Hierbij pleiten we voor een gezamenlijke strategie binnen de afdelingen Cultuur, Grondzaken en Wonen, en een samenwerking met de projectontwikkelaars. Gezamenlijk moet ruimte gezocht worden voor uitbereiding van het aanbod, deels in nieuwe projecten, deel in bestaand (commercieel) vastgoed. Door prijsdifferentiatie kunnen de prijzen voor de kunstenaars laag blijven. Draai de opgave ook eens om en schrijf een opdracht uit voor een broedplaats met aantal vierkante meter aan woningen. Op deze manier kunnen ook broedplaatsontwikkelaars zich inschrijven.
  • De doorstroomregeling die op dit moment van toepassing is voor atelierwoningen wordt als stressvol ervaren door de kunstenaars. Kijk meer naar natuurlijk verloop binnen zo’n atelierwoningengroep.
  • Verruiming aanbod broedplaatsen – kijk ook naar de performing arts groepen, daar is op dit moment weinig repetitieruimte voor geregeld. Denk hierbij aan podiumkunsten zoals dans, theater en muziek.
  • Nachtcultuur – we zijn blij met de plannen om de broedplaatsen ook deels te gebruiken voor nachtcultuur en hopen dat er gekeken kan worden naar realistie van een nachtclub in Zuid. Dit is een verrijking van aanbod voor de jeugd in Zuid en voor iedereen die graag wil kunnen dansen.

Meer weten? Lees dan hier het verslag van de middag en zie ons advies naar het dagelijks bestuur hier.

Veertien mensen aan een tafel in een ruimte met kerstversiering en een kerstboom

Beeld: Eefje van Kessel