Extra bomen en fietsnietjes

Op de eerste stadsdeelcommissievergadering van 2024 is een D66-advies aangenomen om in het Centrum 50 extra bomen te planten en 200 extra fietsnietjes te plaatsen. Lees het advies hieronder.

Ruimte voor ambities

“Bij de Begroting 2024 is voor de jaren 2024 en 2025 voor de stadsdelen €0,5 miljoen (…) beschikbaar gesteld plus nog € 1 per inwoner voor de gebiedsgerichte opgave. Voor Centrum gaat het
om een bedrag van €590.000.” Een stadsdeelbudget in deze vorm is nieuw en het Dagelijk Bestuur (DB) heeft deze situatie aangegrepen om tot een nadere invulling te komen. In enkele gevallen wordt de middelen aan concrete projecten toegeschreven; in andere gevallen vermeldt het DB een bredere omschrijving als toewijzing. Hierin zit dus nog ruimte. Deze zouden benut kunnen worden voor een tweetal
ambities.

Zij aan zij, voor het stadsdeel

Het gaat om ambities die reeds breed gedeeld worden in het stadsdeel: vergroening, toegankelijkheid en fietsparkeren. Dit advies is tevens bedoeld voor iets nieuws: het afspreken van gedeelde ambities met gezamenlijke inzet voor de uitvoering ervan. Geadviseerd wordt om met elkaar, Dagelijks Bestuur
en Stadsdeelcommissie, een aantal ambities af te spreken voor de komende twee jaar en deze gezamenlijk na te streven. Zo staan DB en SDC naast elkaar als het gaat om belangrijke verbeteringen
in de openbare ruimte.

50 bomen, 200 fietsnietjes

Geadviseerde doelstellingen:

50 bomen planten in stadsdeel centrum
200 fietsnietjes plaatsen in stadsdeel centrum

DB en SDC gaan gedurende twee jaar samen op zoek naar geschikte plaatsen voor de bomen en de fietsnietjes. Iedere keer als het lukt om iets te plaatsen, wordt de teller naar beneden bijgesteld en komen DB en SDC dichterbij het gezamenlijke doel.

Waarom 50 bomen planten?

– Klimaatverandering zorgt voor hevigere en langdurige warmte. Bomen verkoelen een stad. Hierdoor wordt hittestress voor mens en dier beperkt.
– Stadsdeel Centrum is het minste groene stadsdeel van Amsterdam. Het planten van 50 bomen helpt om daar verandering in te brengen
– Bomen geven rust aan mens en dier. Ze creëren een rustiger straatbeeld en bieden onderdak aan vogels en andere diersoorten.

Waarom 200 fietsnietjes plaatsen?

– Amsterdam zet in op minder auto’s (op straat). Om toch mobiel te zijn, nemen mensen dan vaker het OV of gaan ze met de fiets.
– Veel fietsen die op straat geparkeerd staan, blokkeren het voetpad. Hiermee neemt de toegankelijkheid af voor mensen met een beperking. Fietsnietjes helpen om fietsen op de juiste plaats geparkeerd te krijgen en om zo het voetpad vrij te houden.
– Fietsnietjes zijn relatief makkelijk te plaatsen en nemen weinig ruimte in. Per fietsnietjes kunnen twee fietsen geparkeerd worden.