Ook jonge stemmen tellen

Op woensdag 12 juni werd in onze gemeente Alphen aan den Rijn de nieuwe kinderburgemeester verkozen. Een feestelijke middag, die een belangrijk signaal geeft.

Jury

Sinds mijn aantreden als gemeenteraadslid ben ik betrokken bij dit fantastische project van kinderburgemeester en kinderraad. Ik vind het prachtig om te zien dat in dit jubileumjaar (dit is het vijfde jaar op rij) de organisatie steeds professioneler wordt en dat steeds meer scholen meedoen. Het was me een eer om ook dit jaar weer samen met andere raadsleden en onze burgemeester plaats te nemen in de jury.

PR campagne
over o.a.
lokaal bestuur

Dit jaar ben ik in de voorbereiding mee geweest naar diverse scholen om daar uit te leggen wat het belang is van een sterke democratie en welke rol onze Alphense kinderen en jongeren daarin spelen. Een klein lesje staatsinrichting was daarbij af en toe noodzakelijk, want het verschil tussen de landelijke en lokale overheid is niet voor iedere 11-jarige even duidelijk. “Heeft u Geert Wilders en Mark Rutte dan wel eens in het echt gezien?!”, was bijvoorbeeld een mooie aanleiding om dat verschil duidelijk te maken en uit te leggen wat een gemeenteraadslid eigenlijk precies doet en dat dat meestal niet in de Tweede Kamer is, maar in ons gemeentehuis. Mooi om te zien dat naarmate je langer in een klas bent, er meer vragen opkomen.

Eerst legt de betrokken ambtenaar uit wat een kinderburgemeester allemaal doet – van lintjes knippen tot kransen leggen tot startschoten lossen. Daarna licht ze toe hoe kinderen uit groep 7 van alle Alphense basisscholen zich kunnen aanmelden, met tips & tricks voor een video voor als je kinderburgemeester wilt worden. En dat deden dit jaar veel kinderen!

6 kandidaten
in de finale

Na een grondig selectieproces zijn er zes kandidaten over, die met elkaar op woensdagmiddag de strijd aangaan om die felbegeerde titel van kinderburgemeester van Alphen aan den Rijn. Door middel van verschillende tests (presenteren voor een publiek, spreken voor een camera, een sporter huldigen) bewijzen deze zes kandidaten dat ze allemaal geschikt zijn. Volgens de kinderraad, met daarin een vertegenwoordiging van veel lagere scholen in Alphen, was uiteindelijk Anne de beste kandidaat! En ik moet zeggen, als jurylid vanuit de ‘grote mensen raad’ was ik het daar helemaal mee eens.

Versterking lokale democratie

Behalve dat de verkiezingsmiddag een enorm leuk en gezellig moment is, levert de kinderraad ook echt iets op. Het versterkt de lokale democratie doordat kinderen meer te weten komen over lokaal bestuur en politiek. Daarnaast hoor ik van scholen die er een les burgerschap aan koppelen en zelfs een leerlingenraad op school installeren, omdat ze hun leerlingen willen meegeven dat hun stem en input belangrijk is.

Waarom hebben we een kinderraad?

En daarop voortbordurend: het hebben van een kinderraad zorgt ervoor dat de mening van kinderen ook gehoord wordt. Het geeft kinderen in Alphen aan den Rijn een manier om hun stem te laten horen via een platform waar daadwerkelijk naar ze geluisterd wordt. Want vergis je niet: de kinderraad heeft per jaar een aardig budget om de door haar gewenste veranderingen in gang te zetten! Zo was er een paar jaar terug een steengoede campagne tegen pesten, zijn er steeds meer bushokjes met een groen dak met vetplantjes en werd afgelopen jaar een mooie herdenkingsplek geïnitieerd, waar je even rustig kunt herinneren wie je wilt. Dit zijn allemaal initiatieven van de kinderraad, waarmee de kinderraadsleden en kinderwethouders de stem van de Alphense jeugd vertegenwoordigen!