Onduidelijk plan campus Schaersvoorde

In de raad van 26 september stond het integraal huisvestingsplan op de agenda, dat de huisvesting van onze schoolgebouwen tot 2039 beschrijft. Voor D66 en de gehele oppositie was dit plan écht onvoldoende voor de €40+ miljoen die ermee gemoeid is. Bovendien legde het college opbouwende kritiek en suggesties van insprekers en raadsleden naast zich neer. Een ongedragen en controversieel plan tot gevolg, dat moeten we toch niet willen!

Toen D66 5 jaar geleden net in de raad zat, stond de supermarktdiscussie rond de wegwijzer in Dinxperlo op de agenda. Het college had daar haar route al uitgestippeld, totdat de raad in meerderheid het college deed keren. De Jumbo komt nu op een andere plek en de verdere plannen rond de herinrichting van Dinxperlo zijn echt van een hoog niveau. Soms is het beter ten halve te keren, dan ten hele te dwalen..

Allereerst voorzitter, vinden wij het IHP dat hier voorligt geen plan is, laat staan een integraal huisvestingsplan. Het is meer een startnotitie, een visiedocument. Dit is ook ruim in de oordeelsvorming zo besproken. Er is zoveel op dit document aan te merken, dat het de naam Integraal Huisvesting Plan niet mag dragen. Dat vooraf, dan nu de inhoud:

Allereerst is dit IHP wat ons betreft zeker geen besluit over nieuwbouw van Schaersvoorde, vandaar ons wijzigingsvooorstel

De kosten zijn heel erg “hoog over” op basis van kengetallen. Dit geldt zowel voor nieuwbouw, renovatie maar ook voor de noodzakelijke verduurzaming. Prima voor een eerste visievorming, maar niet voor een integraal plan van bijna €40 miljoen euro. Er is reeds verscheidene jaren aan dit plan gewerkt en toch zijn er nog zoveel gaten. Mogelijke vormen van cofinanciering tussen gemeente en onderwijs zijn bijvoorbeeld niet onderzocht. Daarnaast wordt de Erfgoedwaarde van de Slingelaan als jaren 50 pand alleen kort aangehaald. Duidelijke argumenten of overwegingen worden verder niet meegenomen. Ook voor de verduurzaming moet nog een plan gemaakt worden, inclusief financiering.

De Onderwijsvisie in het IHP is achterhaald, het aangehaalde GO onderwijs voor Schaersvoorde was slechts een pilot die al twee jaar geleden is gestopt.  Ook de onderwijskundige voor- en nadelen van één campus locatie is niet overtuigend uitgewerkt.

Wat D66 betreft wordt er veel meer ingezet op co-creatie van PO en VO, zoals een verkenning op het tienercollege. Daarnaast kan participatie verder verbeteren door het aanhaken van meer relevante stakeholders, zoals ouders, relevante werkgevers en andere belanghebbenden. Ook zien wij een alternatief scenario voor de nieuwbouw van Schaersvoorde: VMBO op één locatie met nieuwbouw en HAVO/VWO op andere locatie met renovatie.

Het lijkt erop dat de coalitie dit IHP er doorheen wil duwen. Om dit “plan” nog enigszins bij te sturen willen we expliciet meer ruimte vragen voor andere scenario’s. Daarom komen wij samen met de BBB het besluit als volgt wijzigen: Een aparte gedetailleerde voorstudie uit te voeren naar mogelijke scenario’s van (gedeeltelijke) nieuwbouw en/of renovatie van Schaersvoorde, inclusief mogelijke vormen van cofinanciering, ter voorbereiding van een definitief besluit door de raad.