Alexander van der Graaff

Alexander van der Graaff - Beeld: D66 Aalten Dinxperlo

Sinds 2018 is D66 weer onderdeel van de raad in de gemeente Aalten. We kwamen vanuit het niets met 2 zetels in de raad, uniek voor een nieuwkomer. Het was destijds mijn doel D66 na 20 jaar terug te brengen in de gemeente Aalten en als “frisse wind” een kritische en constructieve positie te geven in de Aaltense gemeenteraad.

• 44 jaar
  • Winterswijk
  • Aalten

Nu we inmiddels al bijna vier jaar toch wel de oppositieleider zijn in onze raad, is het tijd voor de volgende stap: Verder groeien tot een stabiele, ambitieuze en toekomstgerichte middenpartij, met mogelijke deelname aan het college. Samen met ons team wil ik een levendige campagne voeren, waarin iedereen zijn of haar talent kan inzetten en we in maart samen kunnen gaan voor het beste resultaat.

Lievelingsplek in je gemeente (en waarom?)

De Markt in Aalten, zeker sinds de verruiming van de terrassen de gezelligste plek van Aalten.

Welke kansen zie jij voor je gemeente?

Meer aandacht hebben voor niet alleen de fysieke, maar ook de geestelijke gezondheid van onze inwoners. De mentale weerbaarheid van jongeren in het bijzonder is er zeker niet beter op geworden in Coronatijd. Daar moet blijvend aandacht voor komen en dat betekent dat instanties in de driehoek onderwijs-zorg-gemeente meer met elkaar moeten praten om samen jongeren te ondersteunen, ook al voordat er echt problemen ontstaan. Dat geldt ook voor de professionalisering van mantelzorgondersteuning, daar kan echt nog veel verbeterd worden.

Verdere flexibilisering van onze woningmarkt. Zeker voor starters is het lastig een woning te vinden. Naast nieuwbouw kan ook het delen van woningen een prima alternatief zijn om de druk op de woningmarkt te verminderen. Bijvoorbeeld door als gemeente het splitsen van woningen in de kernen naar zogeheten “duplexwoningen” veel gemakkelijker te maken. Jong en oud die samenwonen in een groene omgeving, daar gaan we voor. En dat we daarnaast inzetten op een maximumsnelheid van 30 km/uur binnen onze kernen, maakt wonen niet alleen prettiger, maar ook veiliger.

De kansen van duurzaamheid: Wij staan voor een energietransitie waarbij de gemeente echt de leiding neemt en praat met inwoners. Er wordt geroepen dat onze regio al in 2030 helemaal energieneutraal moet zijn, dat vinden wij niet haalbaar. D66 is weliswaar ambitieus, maar wij willen ook realistisch zijn. Daarom wel aanpakken, niet meer doorschuiven en daarbij oog houden voor alle inwoners van de gemeente en voor onze mooie groene omgeving. Wij vinden het erg belangrijk dat iedereen mee kan doen in de energietransitie en bijvoorbeeld het aardgasvrij maken van hun woning. Maar duurzaamheid is natuurlijk breder: ook kringlooplandbouw en het verbeteren van biodiversiteit staan hoog op onze agenda, bijvoorbeeld door meer heggen, houtwallen en bos aan te planten in de gemeente.

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Betere samenwerking driehoek zorg-onderwijs-gemeente
  • 360-graden scan voor (jonge) mantelzorgers en op basis daarvan professionele ondersteuning op maat.
  • Flexibel en duurzaam wonen voor iedereen

Wat betekent D66 voor jou?

Een redelijke en ambitieuze middenpartij, met oog voor de toekomst, die voorop durft te lopen en die niet bang is om keuzes te maken en moeilijke zaken bespreekbaar te maken.

Wat is je favoriete boek (en waarom)?

Sapiens, een kleine geschiedenis van de mensheid van Yuval Noah Harari. Dit boek geeft een interessante inkijk in de wandel van de mensheid over onze planeet, de impact die we als mensen hebben gemaakt en achtergelaten op leefgebieden, onze invloed op de natuur en hoe we ons daartoe weer beter kunnen gaan verhouden. Een eye-opener, maar tegelijk een gids hoe we ons weer natuurlijker kunnen gaan verhouden tot onze aarde.

Laatst bezochte culturele event? Waarom ga je graag daarheen?

Openluchttheater Lichtenvoorde, Tribute to the Doors. Een fijne en relaxte sfeer, met gelijkgestemden genieten van goede muziek in de open lucht.