D66 geeft duurzaamheid, AED-netwerk, cultuur en jonge mantelzorgers plek in nieuw raadsprogramma

In de afgelopen anderhalve maand hebben alle fracties van de gemeenteraad samengewerkt om tot een nieuw raadsprogramma voor de komende vier jaar te komen. De D66-fractie is er blij mee dat de vernieuwing die vier jaar geleden is ingezet, doorgaat. D66 kreeg brede steun voor haar pleidooi voor een meer compact programma dat twee keer per jaar actief geëvalueerd en eventueel bijgesteld wordt.

Ambitie duurzaamheid
In het raadsprogramma staat de ambitie dat de gemeente een innovatieve en realistische rol vervult in de regio op het gebied van energietransitie en klimaatadaptatie. De gemeente stimuleert circulariteit, korte ketens en versterking van de biodiversiteit. Veel van onze ideeën voor versterken van biodiversiteit met bijvoorbeeld aanplant en herstel van heggen en houtwallen kunnen een plek krijgen in het Aaltens Boeren Fonds van het CDA. Verder staat in het raadsprogramma dat energiearmoede structureel aangepakt moet worden.

Energietransitie
De afgelopen jaren heeft D66 zich sterk gemaakt voor een stevige maar realistische aanpak van de energietransitie. D66 is dan ook blij dat het volgende in het raadsprogramma staat: “De gemeente zet zich in om in 2050 (of zoveel eerder als mogelijk) energieneutraal te zijn. Om dit te realiseren worden heldere realistische tussendoelen voor deze bestuursperiode opgesteld.” Op aangeven van D66 wordt er veel nadruk gelegd op betere monitoring en van energietransitie en verduurzaming. Wat volgens D66 mist in het raadsprogramma, is de slagkracht die de gemeente nodig heeft om de duurzaamheidsopgave te realiseren. Verder mist de urgentie om woningen (grotendeels) van het gas te halen. Iets dat des te dringender is geworden door de oorlog in Oekraïne.

Wonen en bereikbaarheid
Over het belang van meer koop- en huurwoningen is de hele raad het eens. In het programma staat dan ook: “De gemeenteraad wil tempo maken met het bouwen van koop- en huurwoningen, die aansluiten bij de vraag van jongeren, gezinnen en ouderen. Houdt bij de bouw van woningen rekening met betaalbaarheid voor verschillende doelgroepen, circulariteit, duurzaamheid, landschap, ontsluiting en verkeersveiligheid.” Op aanbrengen van D66 wordt wonen en bereikbaarheid ook regionaal opgepakt. Dit enerzijds door “een gezamenlijke aanpak van Achterhoekse wooncorporaties voor de gezamenlijke regionale opgave op woningbouw en verduurzaming”. Anderzijds door regionaal te blijven streven naar verbetering van verbindingen zoals de A18/N18 en het openbaar vervoer.

Zorg, gezondheid en sport
Een belangrijk punt voor D66 is aandacht voor jonge mantelzorgers, we zijn dan ook blij dat dit in het raadsprogramma opgenomen is en dat het nieuwe college hiervoor een plan moet gaan maken. Op aangeven van D66 komt er verder een concreet plan voor een dekkend AED-netwerk in de gemeente, inclusief voorlichting, training en blijvend onderhoud. D66 is voorstander van sociaalpedagogische ondersteuning voor basisschool en voortgezet onderwijs op het gebied van welzijn van leerlingen. Helaas hebben we hier onvoldoende steun voor kunnen vinden, maar in meer algemene woorden is wel het volgende opgenomen: “Stelt een plan op hoe de ondersteuning van mensen in een psychisch kwetsbare situatie lokaal vormgegeven kan worden.”

Onderwijs
Het raadsprogramma is wat D66 betreft te beknopt als het gaat over onderwijs. Daarom is er een voorbehoud van D66 in het raadsprogramma opgenomen: “D66 streeft naar excellent onderwijs voor iedereen. De gemeente moet hierin een actieve rol spelen in het samenbrengen van onderwijs, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven. D66 is voorstander van een sociaal pedagogische ondersteuning voor basisschool en voortgezet onderwijs op het gebied van welzijn van leerlingen. Daarnaast vindt D66 cultuuronderwijs op scholen en toegankelijke muziekles voor ieder kind en ieder instrument belangrijk.”

Cultuur en recreatie
In de visie van D66 moet Het Grenslandmuseum moet uitgroeien tot een belangrijke trekpleister. In het raadsprogramma is dit breder opgenomen: “Verbindt de “toeristische trekpleisters” in de gemeente en maakt deze (nog meer) zichtbaar.” Op aangeven van D66 is expliciet opgenomen dat de gemeente zich  samen met betrokken partijen in moet zetten voor meer laagdrempelige (culturele) activiteiten in onze dorpskernen.

Burgerparticipatie, Bestuur en Veiligheid
Het merendeel van de gemeenteraad wil de komende vier jaar inwoners meer en sneller betrekken bij plannen en besluiten. Dat is dan ook opgenomen in het raadsprogramma. D66 heeft zich de afgelopen periode sterk gemaakt voor meer aandacht voor digitale veiligheid en data privacy. We zijn dan ook blij ons voorstel is overgenomen en dat er een plan komt voor digitale veiligheid van onze gemeentelijke organisatie met bijzondere aandacht voor de gegevensbescherming van onze inwoners en organisaties.