‘Denk bij elke beslissing aan onze kinderen’

Afgelopen maandag, 28 maart 2022,  nam de gemeente Aalten afscheid van negen vertrekkende raadsleden. D66’er Gerloeske Nijland-Brezet was er daar één van. In haar toespraak bedankte zij alle raadsleden en deed ze een oproep.

Lege stoel
“Vier jaar geleden las ik “Het hebzuchtgas, een klimaatsprookje voor jong en oud” van Jan Terlouw”, vertelt Nijland-Brezet. “Vanuit dit boek komt de ‘toekomststoel’. De toekomststoel is een lege stoel die in iedere vergadering en elk overleg de toekomst vertegenwoordigt. Ook de komende vier jaar gaan er weer heel veel besluiten genomen worden. Maar veel van deze besluiten gaan niet alleen over ons. Het gaat vaak ook over heel veel mensen die nog geen stem hebben. De kinderen die op dit tijdstip naar bed worden gebracht, de kinderen die nog niet eens bestaan, dat kleine meisje in mijn buik. Aan de nieuwe raadsleden zou ik willen vragen: denk ook aan deze mensen. Zij ondervinden misschien nog wel meer de gevolgen van de besluiten die wij nemen, dan wij zelf. Weeg de toekomst mee in de beslissingen van vandaag, kijk tijdens de vergaderingen eens naar een lege stoel. Onze kinderen zouden toch in net zo’n mooie wereld moeten opgroeien als wij dat hebben kunnen doen? Laten we de uitdagingen van nu dan ook nu aanpakken, en niet doorschuiven naar een volgende generatie.”

De toekomst begint nu
Wil jij ook vandaag beginnen met aanpakken en de problemen van nu niet niet doorschuiven naar volgende generaties? Lees dan hier meer over onze plannen voor de gemeente of word direct lid van D66.