Robert Dijkgraaf - Beeld: Martijn Beekman / D66

Indrukwekkende speech Robert Dijkgraaf

Op het D66 congres van zaterdag 19 november leverde Robert Dijkgraaf een indrukwekkende speech af. Over liberale waarden, gelijke behandeling en de waarde van wetenschap. De krachten die Nederland vooruit brengen.

Slotspreker

Als een van de slotsprekers van een opnieuw buitengewoon geslaagd congres liet Robert Dijkgraaf goed van zich horen. Hij leverde veruit de meest indrukwekkende bijdrage aan het congres waar hij enkele fundamentele waarde van het liberalisme benadrukte. Klik hier voor beeld, geluid en tekst.

Hoop en vertrouwen
in de toekomst

De inhoud van de voordracht is samen te vatten in de woorden “Hoop en vertrouwen in de toekomst”. In de twintig minuten die hem waren toegewezen passeerden een aantal onderwerpen.

De positieve houding en praktische houding van de huidige jeugd. ‘Waar mijn generatie plannen maakt, daar beginnen zij gewoon mee. Zonder de historische bagage waarom het allemaal niet kan.’

De paradox van de vooruitgang. ‘Iedere dag zien we slecht nieuws. Maar na tientallen jaren slecht nieuws, blijkt onze wereld toch veel beter geworden.’ ‘Laten we daarom waken voor misplaatste nostalgie. Dat verlangen naar een tijd die er nooit is geweest. “Vroeger, toen alles slechter was, was alles beter.”‘

Het belang van het delen en verspreiden van kennis die iedereen ten goede komt, en dat op het ogenblik onder druk staat. ‘We moeten ons verweren tegen alle vormen van intimidatie en bedreigingen die de vrije kennisvergaring verhinderen.’

Ik kan alleen maar aanraden om een klein moment te reserveren om deze toespraak te bekijken en op nog enige andere onderwerpen een hart onder de riem gestoken te krijgen.

Veel toespraken zijn niet veel meer zijn dan het verwoorden van bekende standpunten en meningen. Of worden gebruikt voor het uitgebreid verwoorden van enkele mededelingen. Dit is er een waar inspiratie uit geput kan worden.

Robert Dijkgraaf - Beeld: Marion Geisler