D66 kandidatenlijst Tweede Kamer-verkiezingen

Op woensdag 22 november zijn de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Hierbij de gegadigden namens D66.

“Dit is de nieuwe generatie D66’ers voor de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023. Op deze kandidatenlijst gaat nieuwe energie hand in hand met vertrouwde expertise en diversiteit op alle vlakken.
Er is spreiding in opleiding, regio en leeftijd — van 22 tot en met 60 jaar. Maar bovenal bestaat het team uit gepassioneerde en overtuigende experts op thema’s die zo belangrijk zijn voor onze partij, waaronder klimaat, onderwijs, economie, Europa, zorg, wonen, democratie, rechtsstaat, veiligheid en emancipatie.”

Invloed leden

Zoals gebruikelijk zijn er nog wat behoorlijk wat verschuivingen geweest ten opzichte van de conceptlijst. Het is fijn dat we de democratie niet alleen uitdragen maar ook binnen eigen gelederen in praktijk brengen!

Het gevolg is dat er enkele bekende namen flink gestegen zijn, wat we vaker zien bij dit soort verkiezingen. Opvallend is ook dat persoonlijke campagnes zowel succesvol zijn geweest, als ook gefaald lijken te hebben. Persoonlijke, fysieke presentaties lijken in die instanties een verschil te hebben gemaakt en de sociale en directe media campagnes wat minder.

Al-met-al, ook gezien de vooruitzichten, een sterke lijst op inhoud. Want daar gaat het om. Weliswaar is het gelukt om een goede spreiding te krijgen op uiterlijke kenmerken, maar we zijn blij dat het vooral gelukt is om inhoudelijk sterke kandidaten op de verkiesbare plekken neer te zetten.

AM regio

Opnieuw geen kandidaten uit de Amstelland-Meerlanden regio (Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn). En het is nog maar af te wachten of dit bij de lijsten van de andere partijen anders zal zijn. Dat zagen we ook al bij de afgelopen Provinciale Statenverkiezingen.

We zijn in onze regio traditioneel meer bezig met de economie van de politiek. Maar economische belangen moeten ook politiek ondersteund worden en deze belangen moeten ook in Den Haag vertegenwoordigd zijn. Het gaat natuurlijk niet zo ver dat je op een lid uit de regio van een andere partij moet gaan stemmen, maar we moeten aan de slag om de politiek in onze regio wat aantrekkelijker te maken.

Onze buren in Kaag en Braassem hebben natuurlijk wel een topper in huis: Hans Vijlbrief. Toch nog een beetje regio dus.

Top 10

De top tien luidt als volgt:

• Rob Jetten
  • Jan Paternotte