Algemene Politieke Beschouwingen 2024

Ieder jaar is er ruimte voor de fracties om bij de behandeling van de begroting van het volgende jaar hun Algemene Politieke Beschouwingen op dat komende jaar te geven. Dit is een algemene vrij in te vullen ruimte die een visie geeft op het komende jaar tegen de achtergrond van de begroting van het opvolgende jaar.

Dit is de bijdrage van D66 Aalsmeer bij het raadsdebat van 9 november 2023.

Inleiding –
voortdurend conflict

Geachte voorzitter, geachte collegae,
 
Een half jaar na de laatste beschouwing, tijdens de behandeling van de kadernota, kunnen we een nieuwe oorlog toevoegen met een meer dan gemiddelde impact op onze samenleving. Het zou niet nodig moeten zijn om op gemeentelijk niveau te hoeven verwijzen naar conflicten waar de gemeente als zodanig weinig invloed op kan uitoefenen.
 
Maar zoals de voorgaande keer al werd aangehaald; de voortdurende oorlog in de Oekraïne raakt de gemeente Aalsmeer wel degelijk. Veel van onze inwoners hebben historische banden met de Oekraïne en met Rusland. We hebben het voorrecht gehad voor enkele Oekraïnse vluchtelingen een veilig toevluchtsoord te mogen zijn. En het verdriet ons dat de noodzaak nog steeds bestaat om deze opvangplek te blijven zijn.
 
En nu is de tikkende tijdbom onder het makkelijkst op te lossen conflict uit de recente geschiedenis opnieuw ontploft. Een conflict dat al langer bestaat dan de oudst aanwezige in deze ruimte. Een conflict ook dat door persoonlijke moed, durf en volharding 20 jaar geleden al zo goed als opgelost leek te gaan worden – maar destijds door de actie van een enkele extremist diep terug in de modder werd geduwd. Waarna sindsdien extremisten van beide zijden er gezamenlijk voor waakten dat het compromis naar ratio en rede niet opnieuw een blijvende vrede zouden kunnen doen uitbreken.

Brede onrust

Het is verdrietig dat de makkelijkste manier om tot vrede te komen, keer op keer door extremisten, reactionairen en revisionisten wordt gedwarsboomd en gesaboteerd.
 
Overigens doet de aandacht voor deze conflicten natuurlijk geen recht aan al die andere getroffenen van anarchie, wanorde en roofzucht elders ter wereld. Er zijn immers dorpsgenoten die – door persoonlijke ervaring – maar al te goed ook van die conflicten op de hoogte zijn. Excuses aan hen die aandacht te kort komen op dat gebied. Maar de lijnen met de twee meest recente oorlogen zijn, wat onze samenleving betreft, zo kort dat ze zich nu eenmaal meer in het zicht plaatsen.
 
Laten we hopen dat de vrede zich snel zal tonen en dat in ieder geval de betrokken slachtoffers een zelfde vredige rust in samenleving zal worden gegund waar onze samenleving al zo lang van profiteert. Een vrede die kennelijk welhaast een luxe schijnt.

Aalsmeerse realiteit

Ter illustratie; wanneer er naar de website ‘waarstaatjegemeente.nl’ wordt gesurft -de plek waar alle gemeentes van Nederland kunnen worden vergeleken-  kunnen we zien dat we het in Aalsmeer niet zo slecht hebben en we het niet zo slecht doen.

Dat wil niet zeggen dat er geen enkele inwoner, gezin of ondernemer is die het moeilijk heeft, maar dat we voldoende middelen hebben om de ergste nood te lenigen.
 
De meeste indicatoren laten een beeld zien dat we praktisch op ieder punt beter dan het landelijke gemiddelde scoren – of het nu gaat over financiële – of sociale aspecten.
 
En dat laat zich ook zien in de huidige begroting. Niet dat er geen zorgen zijn of dat alles perfect verloopt – maar, algemeen beschouwd, staan de zaken goed op de rails.

Beleid en uitvoering
op de rails

De afspraken die vorig jaar binnen de coalitie zijn gemaakt en het uitvoeringsprogramma van het college staat inmiddels stevig in de steigers en we hebben het vertrouwen dat de voornemens de komende jaren in praktijk zullen worden gebracht. Dat vertrouwen zal nog groter worden wanneer de raad binnenkort een letterlijke uitvoeringsagenda gepresenteerd zal krijgen van het college – dat wil zeggen de data waarop er welke actie gaat plaats vinden…

Omgevingswet

Komend jaar zal de Omgevingswet eindelijk van kracht worden. Dat zal niet alleen een nieuwe manier van werken worden voor de inwoners en ondernemers en de politici, maar het zal ongetwijfeld ook een wissel trekken op het nu al zwaar belaste ambtenarenapparaat. We hopen dat alle voorbereiding zal hebben geholpen om de problemen, die zich in het begin ongetwijfeld zullen voordoen, snel te verhelpen.
 
En laten we ook een compliment geven aan de ondersteuning die we krijgen vanuit het ambtelijk apparaat en in het bijzonder onze kernorganisatie.
 
En natuurlijk onze griffie! Beterschap gewenst aan onze griffier Olaf van Kolck in dat verband.

Participatie

Maar terug naar het onderwerp;  laten we niet vergeten dat de achtergrond van de grote wijziging van deze Omgevingswet ligt in een beter samenspel, een beter participatie tussen inwoners onderling en inwoners en overheid in het bijzonder. Dat zal uiteindelijk moeten leiden tot een snellere procesgang – en van betere kwaliteit.
 
D66 is ook erg blij dat we in navolging van de participatie in het kader van de Omgevingswet komend jaar ook een algemene Participatienota tegemoet kunnen gaan zien. Ook dit moet gaan leiden tot een betere samenwerking tussen inwoners en overheid op alle overige vlakken. Democratie functioneert immers het beste wanneer er zo veel mogelijk mensen aan deelnemen. Een betere participatie gaat hierbij helpen.

Jongerenraad

Onderdeel van deze Participatienota zal ook de oprichting van een Jongerenraad zijn. We hebben vanuit de raad al verkennende gesprekken gevoerd met enkele goed functionerende jongerenraden in den lande. Met die kennis zullen we komend jaar met de Aalsmeerse jongeren gaan praten om te kijken hoe zij, met gemeentelijke ondersteuning, zelf een zodanige jongerenraad kunnen opzetten – zodat ook zij een groter verschil kunnen maken bij de beslissingen die de gemeente neemt over onderwerpen die jongeren aangaan.

Woningbouw

Op het gebied van woningbouw blijven we met elkaar praten en komen we in de eerste helft van 2024 tot de vaststelling van een woonagenda waar alle fracties zich ongetwijfeld in kunnen vinden. We zijn ook blij dat de gemeenteraad goed wordt meegenomen in de formulering van deze agenda die voor zo vele inwoners van Aalsmeer van groot belang is.

Verkeersplan

D66 kijkt ook erg uit naar het verkeersplan dat komend voorjaar richting gemeenteraad zou moeten komen.
 
Dit onderwerp staat de inwoners en de ondernemers van Aalsmeer na aan het hart en is eenieders favoriet pijnpunt. En dat zal het ongetwijfeld blijven. Maar we komen misschien wel tot enige oplossingen die het wegverkeer iets minder irritant – en wat meer veilig maken. Dit ook in lijn met de uitkomsten van het burgerberaad en het beperken van het vrachtverkeer in lijn met de motie ‘Logistiek’ van afgelopen jaar.

ESA

Een laatste punt dat we hier zouden willen aanstippen is onze zorg over de continuïteit van de ESA. De ESA beheert onder meer veel van de Aalsmeerse sportvoorzieningen en gemeentelijke gebouwen. De accountant heeft enkele kritische opmerkingen gemaakt over de continuïteit van deze onderneming en dan met name de financiële risico’s voor de gemeente. ESA is een Aalsmeerse molensteen welke goed onderhouden en beheerd dient te worden. We zullen op dat punt de vinger goed aan de pols houden komend jaar.

Tenslotte

Ik zal nu toch maar snel afsluiten in de hoop nog binnen de geboden tijd te zijn gebleven. Ik wil nog wel mijn fractiegenoten en alle collega’s in de gemeenteraad en in het college danken voor de blijvende goede samenwerking. We zullen het gelukkig nooit helemaal eens worden – daarvoor zijn we gelukkig te verschillend. Maar een goede harmonie leidt tot betere resultaten. Laten we op deze manier blijven voortgaan.
 
Dank voorzitter en dank collegae…

Reactie moties –
algemeen

En dan over naar de ingediende moties.
 
Het helpt misschien op voorhand te verklaren dat D66 van het algemene standpunt uitgaat dat moties die oproepen tot bestaand beleid of tot beleid dat al in de planning staat in principe niet door de fractie worden ondersteund.
 
Naar onze mening zijn moties en amendementen alleen van nut wanneer ze een aanvulling betekenen op beleid – dat ze lacunes vullen die opvulling behoeven.
 
Wanneer er behoefte bestaat om ‘signalen’ of ‘statements’ af te geven dan bestaan daar, zeker binnen al de tot ons beschikking staande moderne communicatiemiddelen, voldoende alternatieven voor.
 
Het kan uiteraard voorkomen dat er wel behoefte is aan ‘duidelijke signalen’ zoals bij de laatste motie inzake Schiphol die door alle fracties is ondertekend en unaniem is aangenomen.
 
Maar we tonen liever ook een vorm van respect voor het harde werk van de leden van het college door hen niet onder hun duiven te schieten door het indienen of ondersteunen van moties die oproepen tot acties waar zij al actie hebben ondernomen.
 
(moties worden besproken)